Relacja z XI Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych "Dobre praktyki"
W październiku 2017 r. w chełmskim Oddziale LSCDN miało miejsce XI Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych „Dobre praktyki”.
Głównym tematem spotkania była realizacja celów wychowawczych zgodnych ze szkolnym programem wychowawczo-profilaktycznym na zajęciach z przedmiotów humanistycznych, podejmowanie działań związanych z założeniami Podstawy programowej w zakresie wychowania, w tym służących rozbudzaniu u uczniów zamiłowania do czytania i rozwijania kompetencji czytelniczych.
Uczestnicy Forum ustalili zestaw lektur, a Teresa Kozioł przedstawiła Regulamin III Powiatowego Konkursu Czytelniczego, który od bieżącego roku szkolnego będzie organizowany we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Chełmie pod patronatem medialnym Radia BonTon i Super Tygodnia Chełmskiego.
W ramach współpracy Alicja Czemerys i Dorota Leszcz z Biblioteki Pedagogicznej przygotowały wystawę książek proponowanych do konkursu i nowości dydaktycznych.
W kolejnej części spotkania Anna Greguła z Zespołu Szkół w Sawinie dzieliła się wiedzą i doświadczeniem na temat kształcenia umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Przedstawiła, w jaki sposób można przygotować ucznia do czytania utworów o większej objętości poprzez wyznaczenie celu czytania, zapoznanie uczniów z zagadnieniami, które będą analizowane podczas lekcji, dokonanie przeglądu książki, układanie pytań do celów, czytanie i robienie notatek (np. rysuj patyczaki - świetna zabawa i przeżywanie).
Diana Cichocka ze Szkoły Podstawowej w Teresinie zaprezentowała program innowacyjny „Ocalamy korzenie” wprowadzający uczniów w kulturę Małej Ojczyzny, którego celem jest „wyposażenie” dzieci w najcenniejsze wartości, którymi są: szacunek, rodzina, tolerancja, patriotyzm…
Na uwagę zasługują urozmaicone metody pracy, które proponuje autorka: wycieczki połączone ze zbiorem materiałów badawczych (nagrania, zdjęcia), spotkania i wywiady z twórcami ludowymi, regionalistami, najstarszymi mieszkańcami; warsztaty (rzemiosło, rękodzieło, kulinaria), żywe lekcje historii w muzeum, praca z mapą, tekstami źródłowymi, współpraca z ważnymi instytucjami m.in. Muzeum Wsi Lubelskiej, tworzenie przez przeżywanie i doświadczanie (albumy, foldery, wystawy, prezentacje multimedialne).
Ewa Skórzewska-Popek z Zespołu Szkół nr 8 w Chełmie przedstawiła założenia innowacyjnego programu kulturoznawczego „Spotkania ze sztuką teatralną, filmową i dziennikarską”, którego celem jest kontakt uczniów z dziełem teatralnym i filmowym, przygotowanie ich do odbioru przedstawień teatralnych i sztuki filmowej, wprowadzenie elementów wiedzy z dziedziny dziennikarstwa, realizacja projektu edukacyjnego Zabawa w dziennikarza. Redagowanie i wydawanie gazetki szkolnej „Ósemkowe Wieści”, wizyty w teatrze, oglądanie spektakli teatralnych, współpraca z Muzeum Ziemi Chełmskiej, miejskimi bibliotekami, redakcjami lokalnych czasopism, uczestnictwo w ciekawych imprezach kulturalnych w szkole i w środowisku lokalnym.
Ewa Skórzewska-Popek oraz Ewelina Komaszewska-Krywicka zaprezentowały lapbooki wykonane przez uczniów w związku z opracowywaniem lektur w Zespole Szkół nr 8 w Chełmie i w Szkole Podstawowej nr 2 we Włodawie. Lapbook jest czymś w rodzaju interaktywnej teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat, rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach. Może przypominać papierowy teatrzyk mieszczący się na naszych kolanach, stąd pochodzi jej nazwa.