Publikacje konsultantów i doradców
-
Data publikacji: 01.09.2023Autor: Daniel Buchowiecki
Rozmowa z Aleksandrem Jaglarzem, właścicielem Wydawnictwa WiR
„Zapotrzebowanie na specjalistyczne pomoce i materiały jest ogromne…”. Rozmowa Daniela Buchowieckiego, doradcy metodycznego ds. języka polskiego z z Panem Aleksandrem Jaglarzem, właścicielem Wydawnictwa WiR.
„Od 1997 roku nieprzerwanie tworzymy publikacje dla logopedów, terapeutów, nauczycieli i rodziców pracujących z dziećmi w gabinecie, szkole czy w domu. Nowoczesne podejście do edukacji i terapii pozawala nam tworzyć publikacje z myślą o indywidualnych potrzebach dziecka. Proponowane przez nas serie wydawnicze powstają z myślą o dzieciach, zarówno tych rozwijających się prawidłowo, jak i tych borykających się z zaburzeniami rozwojowymi. Cechą charakterystyczną naszych opracowań jest ich praktyczna i wygodna forma”, Wydawnictwo WiR. -
Data publikacji: 11.04.2023Autor: Daniel Buchowiecki
Wywiad z dr. Piotrem Marciszukiem, polonistą i filozofem, właścicielem Wydawnictwa Stentor
Wywiad z dr. Piotrem Marciszukiem, polonistą i filozofem, właścicielem Wydawnictwa Stentor, który od 1993 roku publikuje podręczniki szkolne oraz książki pomocnicze, dla uczniów i nauczycieli. Wydawnictwo specjalizuje się w szeroko pojętej humanistyce. Oprócz podręczników do języka polskiego dla liceum i technikum wydaje także książki z zakresu filozofii, sztuki i dziennikarstwa. Pytania zadawał Daniel Buchowiecki, doradca metodyczny ds. języka polskiego.
-
Data publikacji: 13.03.2023Autor: Magdalena Wierak
„Podejście włączające w nauczaniu języków obcych...” - materiały pokongresowe
Publikujemy materiały z prelekcji autorstwa Magdaleny Wierak, doradczyni ds. języków obcych LSCDN „Podejście włączające w nauczaniu języków obcych na przykładzie wymiany międzynarodowej”.
Odczyt miał miejsce podczas II Kongresu Nauczycieli Województwa Lubelskiego, który odbył się pod hasłem “Edukacja włączająca, czyli szkoła na miarę” 31.08.2023 r. w Lubelskim Centrum Kongresowym. -
Data publikacji: 28.02.2023Autor: Marlena Wojnar
Artykuł "Superwizja grupowa"
Marlena Wojnar, doradczyni metodyczna języka polskiego, jest autorką artykułu "Superwizja grupowa".
Wpływ nauczyciela na życie młodych ludzi jest oczywisty. Często to oni stają się mentorami dla uczniów, kształtują ich i stają się autorytetami. Dlatego wybierając ten zawód należy mieć świadomość odpowiedzialności spoczywającej na wykonującym go. -
Data publikacji: 10.02.2023Autor: Małgorzata Sagan
Artykuł "Retoryka w praktyce szkolnej"
Małgorzata Sagan, doradca metodyczny LSCDN jest autorką artykułu "Retoryka w praktyce szkolnej".
Trzeba się cofnąć o jakieś 500 lat, żeby … zrobić rzeczywisty krok do przodu w edukacji – napisała ponad pół wieku temu Dorothy Sayers (angielska pisarka i publicystka) w swojej książce „Zagubione narzędzie edukacji”. Miała na myśli model kształcenia nawiązujący do uniwersalnego średniowiecznego trivium i quadrivium, czyli do edukacji klasycznej, która wbrew pozorom jest jedyną realną szansą na wyprowadzenie szkoły ze ślepego zaułka postmodernistycznej kultury. Szczególne miejsce zajmuje w tym modelu retoryka. -
Data publikacji: 02.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Scenariusz lekcji "Magia świąt Bożego Narodzenia ukazana w lekturze 'Opowieść wigilijna'”
Scenariusz lekcji otwartej z języka polskiego w klasie VII 'Magia świąt Bożego Narodzenia ukazana w lekturze „Opowieść wigilijna”, której autorką jest Maria Dworzycka, konsultantka LSCDN.
-
Data publikacji: 31.01.2023Autor: Maria Dworzycka
Rozwiązania na rzecz ucyfrowienia w krajowym systemie edukacji
"Rozwiązania na rzecz ucyfrowienia w krajowym systemie edukacji" - artykuł Marii Dworzyckiej, konsultantki ds. przedmiotów humanistycznych LSCDN.
-
Data publikacji: 02.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Scenariusz lekcji "Wirtualne podróże z Małym Księciem..."
Autorką scenariusza lekcji "Wirtualne podróże z Małym Księciem w poszukiwaniu przyjaźni" dla klasy VII jest Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych.
-
Data publikacji: 02.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Scenariusze lekcji z nauką ortografii
Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych jest autorką dwóch scenariuszy lekcji o nauce ortografii: "Ortograficzna bombonierka, czyli jak z przyjemnością utrwalać ortografię" i "Z ortografią za pan brat – powtórzenie" dla klasy VI szkoły podstawowej.
-
Data publikacji: 01.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Artykuł "Edukacja 4.0 wobec wyzwań rewolucji cyfrowej"
Maria Dworzycka, konsultant ds. przedmiotów humanistycznych jest autorką artykułu "Edukacja 4.0 wobec wyzwań rewolucji cyfrowej". W artykule m.in. przekrój metod kształcenia od XIX w. po współczesne takie jak: konstruktywizm, konektywizm, czy behawioryzm.
-
Data publikacji: 01.02.2023Autor: Maria Dworzycka
Artykuł "Działania na rzecz wsparcia edukacji zdalnej w czasie pandemii Covid 19"
Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych LSCDN jest autorką artykułu "Działania na rzecz wsparcia edukacji zdalnej w czasie pandemii Covid 19".
-
Data publikacji: 31.01.2023Autor: Maria Dworzycka
"Zaawansowane kompetencje cyfrowe jako kompetencje przyszłości"
Maria Dworzycka, konsultantka ds. przedmiotów humanistycznych LSCDN jest autorką autorką serii artykułów, w których dominuje tematyka edukacji cyfrowej. W jednym z nich "Zaawansowane kompetencje cyfrowe jako kompetencje przyszłości" krytycznie pisze o edukacji cyfrowej i nieodległej przyszłości, zwłaszcza o kompetencjach cyfrowych, które nadają kierunki rozwoju polskiej edukacji.
-
Data publikacji: 19.01.2023Autor: Marlena Wojnar
Artykuł "Nauczyciel konstruktywista w polskiej szkole"
Marlena Wojnar, doradczyni metodyczna języka polskiego LSCDN, jest autorką artykułu "Nauczyciel konstruktywista w polskiej szkole". Tekst powstał w oparciu o materiały źródłowe, m.in. wykład prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej "Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?", który zamieściliśmy w publikacji.
-
Data publikacji: 27.06.2022Autor: Anna Jędrzejewska, Anna Jonak, Joanna Stelmaszczuk
Rola edukacji ekologicznej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych
Doradczynie metodyczne ds. przedmiotów przyrodniczych: Anna Jędrzejewska, Anna Jonak, Joanna Stelmaszczuk (chełmski O/LSCDN) są autorkami publikacji "Rola edukacji ekologicznej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych".
-
Data publikacji: 23.06.2022Autor: Anna Radziwiłko
Mediacje jako sposób budowania klimatu szkoły
Podjęte i planowane działania w ramach wdrażania projektu pilotażowego "Mediacje szkolne" w woj. lubelskim w latach 2021-2024.
-
Data publikacji: 14.06.2022Autor: Anna Popielewicz
Projekt "Wędrówki śladami nieznanych historii"
Projekt "Wędrówki śladami nieznanych historii", którego autorkami są Ewa Betiuk i Anna Popielewicz, był realizowany w roku szkolnym 2021/2022 przez uczniów klasy społeczno-prawnej I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie w ramach innowacyjnego przedmiotu „Media i pr”.
-
Data publikacji: 20.04.2022Autor: Alicja Ciszek-Roskal
Materiały upowszechniające Modelową Szkołę Ćwiczeń
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi, które powstały podczas realizacji projektu Modelowa Szkoła Ćwiczeń (województwo lubelskie).
-
Data publikacji: 21.03.2022Autor: Małgorzata Sagan
Kanon lektur szkolnych
Lektury obowiązkowe to fundament kształcenia w polskiej szkole. Czy uczniowie je czytają? Czy nauczyciele poloniści są zadowoleni z przywróconego kilka lat temu kanonu? „Niektórzy – czyli nie wszyscy (…) będzie tych osób chyba dwie na tysiąc”. Zatrważający symptom kultury postmodernistycznej? Bez wątpienia tak. Powód do rezygnacji? Absolutnie nie.
-
Data publikacji: 25.02.2022Autor: Małgorzata Sagan
Filozofia w szkole
Filozofia w szkole – a po co, pytają nauczyciele. Kogo dziś interesuje Platon czy Arystoteles? Kto chce dociekać obiektywnej prawdy w świecie postprawdy? Jednakże jeden z kierunków polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym mówi o szerszym udostępnianiu kanonu edukacji klasycznej, co oznacza nie tylko określony kanon lektur i wycieczki „patriotyczne”. Oznacza przede wszystkim edukację filozoficzną. Jesteśmy więc zobligowani przynajmniej do przemyślenia kwestii realnej obecności filozofii w szkole.
-
Data publikacji: 22.06.2021Autor: Aneta Rul vel Sochacz
UKRYTY KOMUNIKAT z ogromnym PRZEKAZEM
KOLOR to on decyduje o naszym…właśnie czym? Samopoczuciu, nastroju, wyborze, decyzji. To on przyciąga, intryguje, odpycha. Potrafi podnieść ciśnienie krwi, przyspieszyć metabolizm, a nawet powodować zmęczenie, gdy za długo na niego patrzymy. Bywa elementem manipulacji w komunikacji. To od niego zależy, co chcemy przekazać drugiej osobie wręczając bukiet kwiatów.
-
Data publikacji: 17.06.2021Autor: Bożena Goszczyńska, Aneta Rul vel Sochacz
BOOMERANG
W obecnych czasach gry planszowe przeżywają renesans. Powróciły jak boomerang.
-
Data publikacji: 20.04.2021Autor: Anna Jędrzejewska
Gamifikacja, co to jest i skąd nagle jej taka wielka siła?
Gamifikacja, inna nazwa grywalizacja, to takie organizowanie zajęć w którym wykorzystuje się elementy gry. Oczywiście my skupimy się dzisiaj na grach i elementach gier w których wykorzystujemy technologię informacyjną, ale proszę pamiętać, że gamifikacja to również gry planszowe, kalambury i inne.
-
Data publikacji: 16.04.2021Autor: Magdalena Kozioł i Lidia Rachwał
Rola rodziny i szkoły w kształtowaniu postawy przedsiębiorczej
„Dobro ludzkości powinno polegać na tym, żeby każdy z nas doświadczał jak największego szczęścia, nie umniejszając przy tym szczęścia innych”. Czy autor tej mądrości, Aldous Huxley, wziął pod uwagę również dawanie szczęścia w kontekście dobrego wychowania? Czy dawanie szczęścia to przygotowanie naszych podopiecznych do bycia szczęśliwymi? I co to znaczy?
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Dbam o siebie, czyli o dobrostanie nauczyciela
Zapewne każdy z nas słyszał historię o matce z dzieckiem podróżujących samolotem. W obliczu katastrofy kobieta zakłada w pierwszej kolejności sobie maskę z tlenem, a dopiero po zadbaniu o własne bezpieczeństwo, troszczy się o dziecko. Cóż z tego, gdy najpierw zabezpieczy dziecko, skoro sama zginie? To tylko historia, ale z pewnym przesłaniem ważnym szczególnie dla nas, nauczycieli.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Kompetencje nauczyciela
Kompetencje nauczyciela XXI wieku. Jaki powinien być nauczyciel XXI, by móc sprostać wyzwaniom współczesności i stanowić przykład a także wsparcie dla swoich uczniów? Każdy z nas ma różne wspomnienia dotyczące lat szkolnych i związaną z nimi osobą nauczyciela. Sama mam w pamięci polonistkę ze szkoły średniej, której osobowość, charyzma, wiedza i życzliwe podejście do każdego z nas sprawiło, że umocniłam się w postanowieniu zostania nauczycielem.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Motywacja
„Chcę, umiem, mogę”, czyli co z tą motywacją? Co zrobić, by chciało się chcieć nam i naszym uczniom? Zagadnieniu motywacji poświęcono całą masę publikacji i niby wszystko już o niej wiemy. Niby, bo bardzo często nie potrafimy zmotywować do nauki naszych uczniów, a nas samych do działania. Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, by po zakończeniu kolejnego zadania czuć, że dało się z siebie wszystko i czuć pełnię satysfakcji?
-
Data publikacji: 12.02.2021Autor: Marek Maciąg
Rozwijanie asertywności dzieci i młodzieży
Zadaniem wychowawczym szkoły jest wspieranie uczniów w osiąganiu coraz większej dojrzałości. Mając na celu wychowanie odpowiedzialnych, szanujących się wzajemnie i szczęśliwych ludzi należy zadbać o rozwijanie u nich poczucia własnej wartości, zdolności do nawiązywania relacji międzyludzkich, a także umiejętności dokonywania wyborów i decydowania o sobie, w tym gotowości do zachowań asertywnych.
-
Data publikacji: 04.01.2021Autor: Jan Ciepałowicz
Wychowanie i profilaktyka w praktyce szkolnej. Część 1 - Wychowanie w oparciu o Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkół i Placówek
Jako nauczyciel konsultant LSCDN ds. wychowania i profilaktyki, miałem wielokroć możliwość analizowania planów wychowawczo – profilaktycznych szkół i placówek. Ponadto rozmawiałem z wieloma nauczycielami na temat przedmiotowego dokumentu. Bazując na tej wiedzy mam kilka propozycji, które - jak sądzę – mogą podnieść na wyższy poziom proces wychowawczy w szkole/placówce.
-
Data publikacji: 29.12.2020Autor: Anna Radziwiłko
Dialog motywujący w szkole
Dialog motywujący można stosować w pracy z uczniem, rodzicem, w zespole nauczycieli jako uniwersalny sposób bycia z ludźmi. Korzystanie z niego, poza podstawowym przyjęciem filozofii (ducha dialogu), wymaga doskonalenia umiejętności stosowania metod oraz wdrażania zasad stanowiących napęd i determinujących efektywność podejścia. Praktyka i badania wskazują szereg wskazań do pracy, począwszy od absencji szkolnej i niepowodzeń edukacyjnych przez przemoc i autoagresję po kryzysy psychiczne i uzależnienia.