
Publikacje konsultantów i doradców
-
Data publikacji: 29.12.2020Autor: Anna Radziwiłko
Dialog motywujący w szkole
Dialog motywujący można stosować w pracy z uczniem, rodzicem, w zespole nauczycieli jako uniwersalny sposób bycia z ludźmi. Korzystanie z niego, poza podstawowym przyjęciem filozofii (ducha dialogu), wymaga doskonalenia umiejętności stosowania metod oraz wdrażania zasad stanowiących napęd i determinujących efektywność podejścia. Praktyka i badania wskazują szereg wskazań do pracy, począwszy od absencji szkolnej i niepowodzeń edukacyjnych przez przemoc i autoagresję po kryzysy psychiczne i uzależnienia.
-
Data publikacji: 04.01.2021Autor: Jan Ciepałowicz
Wychowanie i profilaktyka w praktyce szkolnej. Część 1 - Wychowanie w oparciu o Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkół i Placówek
Jako nauczyciel konsultant LSCDN ds. wychowania i profilaktyki, miałem wielokroć możliwość analizowania planów wychowawczo – profilaktycznych szkół i placówek. Ponadto rozmawiałem z wieloma nauczycielami na temat przedmiotowego dokumentu. Bazując na tej wiedzy mam kilka propozycji, które - jak sądzę – mogą podnieść na wyższy poziom proces wychowawczy w szkole/placówce.
-
Data publikacji: 12.02.2021Autor: Marek Maciąg
Rozwijanie asertywności u dzieci i młodzieży
Zadaniem wychowawczym szkoły jest wspieranie uczniów w osiąganiu coraz większej dojrzałości.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Motywacja
„Chcę, umiem, mogę”, czyli co z tą motywacją? Co zrobić, by chciało się chcieć nam i naszym uczniom? Zagadnieniu motywacji poświęcono całą masę publikacji i niby wszystko już o niej wiemy. Niby, bo bardzo często nie potrafimy zmotywować do nauki naszych uczniów, a nas samych do działania. Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, by po zakończeniu kolejnego zadania czuć, że dało się z siebie wszystko i czuć pełnię satysfakcji?
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Kompetencje nauczyciela
Kompetencje nauczyciela XXI wieku. Jaki powinien być nauczyciel XXI, by móc sprostać wyzwaniom współczesności i stanowić przykład a także wsparcie dla swoich uczniów? Każdy z nas ma różne wspomnienia dotyczące lat szkolnych i związaną z nimi osobą nauczyciela. Sama mam w pamięci polonistkę ze szkoły średniej, której osobowość, charyzma, wiedza i życzliwe podejście do każdego z nas sprawiło, że umocniłam się w postanowieniu zostania nauczycielem.
-
Data publikacji: 15.02.2021Autor: Maria Dworzycka
Dbam o siebie, czyli o dobrostanie nauczyciela
Zapewne każdy z nas słyszał historię o matce z dzieckiem podróżujących samolotem. W obliczu katastrofy kobieta zakłada w pierwszej kolejności sobie maskę z tlenem, a dopiero po zadbaniu o własne bezpieczeństwo, troszczy się o dziecko. Cóż z tego, gdy najpierw zabezpieczy dziecko, skoro sama zginie? To tylko historia, ale z pewnym przesłaniem ważnym szczególnie dla nas, nauczycieli.