Data publikacji: 16.05.2024
Autor: Bartłomiej Żurawski, Barbara Turska

Wybór obiektywu ze względu na jego ogniskową

Warsztat pracy fotografa to bardzo szeroki wachlarz możliwości technicznych, ale też duże pole do kreatywności wykorzystania elementów niededykowanych fotografii. Oprócz najważniejszego urządzenia, aparatu fotograficznego, należy zdecydować również, jakiego rodzaju obiektywu potrzeba do realizacji konkretnego zlecenia. Dobór obiektywu będzie zależał od charakterystyki planu zdjęciowego.

Współczesne obiektywy fotograficzne oferują swoim użytkownikom szeroki zakres wyboru – od obiektywów stałoogniskowych do zmiennoogniskowych. Kierując się komfortem pracy, fotografujący decydują się na obiektywy z możliwością zmiany ogniskowej, dzięki czemu fotografie można realizować szybko, sprawnie i bez utraty ciekawych kadrów. Młodzież przyuczająca się do zawodu technika fotografii i multimediów, planująca realizacje sesji i projektów fotograficznych pod wymagania współczesnych klientów, powinna doskonale znać sprzęt fotograficzny pod kątem możliwości jego zastosowania. Umiejętność ta pozwala na dokonywanie prawidłowych wyborów, jeśli chodzi o sprzęt i obiektywy, a to przekłada się na szybkość pracy, uzyskiwanie pożądanego efektu przekazu i – co najważniejsze – zadowolenie klienta. Nauka dokładnej charakterystyki obiektywów, szczególnie zmiennoogniskowych, jest podstawą do poprawnego odwzorowania geometrii fotografowanych obiektów, przedstawienia na fotografii w sposób rzeczowy fotografowanych treści.

Na lekcji o wyborze obiektywów uczniowie dowiadują się, jak ogniskowa wpływa na kąt widzenia, poznają wszelkie zniekształcenia i zjawiska optyczne obrazu wynikające z charakterystyki poszczególnych ogniskowych. Uczą się dobierać ogniskową w tworzeniu planów obrazu. Ważnym elementem poruszanym na lekcji jest nieodpowiedni dobór ogniskowej w kontekście złej interpretacji fotografowanej sceny i możliwej manipulacji obrazem.

Nauka pracy z ogniskową dokonuje się na drodze praktyki z aparatem fotograficznym. W czasie 45 minutowej lekcji, dzięki interaktywnym zajęciom, uczeń ma szansę eksperymentowania, zadawania pytań i odkrywania zjawiska na własną rękę, co zwiększa ich zaangażowanie i zrozumienie tematu. Poprzez interaktywne prezentacje użyte w czasie lekcji, dyskusje grupowe oraz praktyczne doświadczenia uczniowie mogą lepiej zrozumieć abstrakcyjne koncepcje związane z ogniskową. Interakcja między nauczycielem a uczniami umożliwia natomiast natychmiastowe wyjaśnianie wątpliwości i dostosowywanie tempa nauczania do potrzeb grupy.

Autorefleksja

Jako nauczyciel przygotowujący młodzież do przyszłej pracy zawodowej, kładę szczególny nacisk na rozwój wszelkich umiejętności fotograficznych, w tym związanych z wykonywaniem zdjęć portretowych czy architektury. Przekonuję moich podopiecznych, że umiejętność poprawnego wykonywania takich fotografii pozwoli im na swobodne poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty usługowej w zawodzie, do którego się przygotowują. Lekcja otwarta dotycząca wykonywania fotografii z różną ogniskową pokazała zgromadzonym złożoność poruszanej tematyki oraz uczuliła na możliwe zafałszowania rzeczywistości spowodowane (celowym lub nie) nieprawidłowym wyborem obiektywu. To właśnie od posiadanej wiedzy i stopnia profesjonalizmu fotografa będzie zależeć powodzenie wykonania zdjęcia.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć oraz załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.

Bartłomiej Żurawski
nauczyciel przedmiotu techniki fotograficzne w Zespole Szkół Odzieżowo-Włókienniczych w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcję fotografii na temat ogniskowej aparatu poprowadzoną przez Pana Bartłomieja oceniamy bardzo pozytywnie. Uczniowie wykazali dużą aktywność i zaangażowanie podczas zajęć, co przyczyniło się do efektywnego przyswajania wiedzy (potwierdził to test końcowy). Nauczyciel wykazał się profesjonalizmem i umiejętnością przekazywania skomplikowanych koncepcji w sposób zrozumiały dla uczniów. Interaktywne elementy lekcji, takie jak praktyczne eksperymenty z aparatem oraz prezentacje multimedialne, skutecznie urozmaiciły proces nauczania. Dzieci wyraziły swoje zadowolenie z lekcji i wykazały chęć dalszego zgłębiania tematu. Ogólnie rzecz biorąc, lekcja została uznana za wartościową i inspirującą, spełniającą oczekiwania zarówno uczniów, jak i obserwatorów zajęć.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry