Powietrze i gazy szlachetne – lekcja chemii z wykorzystaniem TIK
Chemia jest przedmiotem eksperymentalnym, na którym uczeń zdobywa umiejętności przeprowadzaniem doświadczeń chemicznych, obserwacji i wyciągania wniosków. Niezwykle pomocna jest wizualizacja przekazywanych treści z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz umiejętność samodoskonalenia się z wykorzystaniem informacji zawartych w sieci.
Chemia to dziedzina wiedzy, która łączy teorię z praktyką, a doświadczenia chemiczne są kluczowe dla zrozumienia podstawowych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Umiejętność korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz zasobów internetowych do samodzielnej nauki i pogłębiania wiedzy jest nieoceniona w procesie edukacji. Uczniowie mają możliwość aktywnego uczestnictwa w swoim własnym procesie nauki, rozwijania umiejętności analitycznych oraz krytycznego myślenia. Korzystanie z technologii na lekcji chemii pomaga uczniom w rozwijaniu kompetencji cyfrowych, które będą przydatne także w innych dziedzinach życia.
Podczas lekcji chemii uczniowie mieli możliwość doświadczalnego badania składu i właściwości powietrza. Dzięki pracy w grupie podczas wykonywania doświadczeń uczyli się współpracy, zapisywania obserwacji oraz wyciągania właściwych wniosków. Dokumentowali przeprowadzane doświadczenia filmami i zdjęciami wykonywanymi na smartfonach. Uczniowie uczyli się samodzielności i umiejętności porządkowania informacji pozyskanych online dotyczących gazów szlachetnych. Chętnie zaangażowali się w wykonywanie przydzielonych zadań, aby osiągnąć cel lekcji.
Przygotowana przez nauczyciela prezentacja porządkowała tok lekcji oraz umożliwiała realizację zadań przygotowanych na karcie pracy.
Podczas lekcji uczniowie korzystali ze stron internetowych: https://zpe.gov.pl, https://pl.wikipedia.org. W ramach podsumowania zajęć rozwiązali interaktywny test przygotowany w aplikacji LearningApps.
Autorefleksja
Samodzielne wykonywanie doświadczeń przez uczniów umożliwiło im kontakt z badanymi substancjami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa oraz wchodzenie w interakcje z innymi uczniami i nauczycielem. Wykorzystanie narzędzi TIK na lekcji chemii przyspieszyło proces uczenia się, dzięki szybkiemu dostępowi do informacji dostępnych online. Multimedialność zasobów ułatwiła wizualizację przekazywanych treści i lepsze zrozumienie tematu. Wprowadzenie narzędzi TIK miało na celu poprawę procesu nauczania i uczenia się.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu oraz podlinkowaną prezentacją multimedialną.
Komentarz obserwatora zajęć
Lekcja została przeprowadzona zgodnie z przygotowanym scenariuszem. Zajęcia lekcyjne angażowały całą społeczność klasową dzięki wykorzystaniu narzędzi TIK oraz pracy w grupie. Lekcja była atrakcyjna dla uczniów, umożliwiała im uczenie się od siebie nawzajem. Cel lekcji został osiągnięty. Stosując odpowiednio dobrane metody i formy pracy oraz środki dydaktyczne uczniowie doskonalili swoje umiejętności z zakresu korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.