Data publikacji: 16.05.2024
Autor: Katarzyna Wójcik, Hanna Głos

Rozwijanie percepcji słuchowej z wykorzystaniem narzędzi TIK

Czy dzięki narzędziom TIK możemy usprawniać percepcję słuchową i wspierać koncentrację uwagi opartej na analizatorze słuchowym? W dzisiejszym środowisku edukacyjnym, gdzie technologia odgrywa kluczową rolę, pojawia się pytanie: czy dzięki narzędziom TIK możemy usprawniać percepcję słuchową i wspierać koncentrację uwagi opartej na analizatorze słuchowym u dzieci? Pytanie to nabiera szczególnego znaczenia, gdy rozważamy pracę z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Słuch fonematyczny, czyli zdolność różnicowania dźwięków mowy (fonemów) oraz słuch fonetyczny, czyli umiejętność identyfikacji i wymawiania poszczególnych dźwięków, składają się na słuch mowny. Dojrzałość słuchu mownego oraz procesów analizy i syntezy słuchowej wyrazów decyduje o tym, czy dziecko będzie mogło osiągnąć powodzenie w nauce czytania i pisania. Często wśród dzieci z zaburzeniem przetwarzania słuchowego, koncentracji uwagi opartej na analizatorze słuchowym, pojawia się niechęć do podejmowania ćwiczeń, które głownie angażują funkcje słuchowe. Dlatego ważnym zadaniem jest przełamywanie tych niechęci, do tego celu mogą posłużyć narzędzia TIK. Dzięki wykorzystaniu w terapii programów multimedialnych, np. mTalent Percepcja słuchowa, aplikacji online Wordwall, platformy YouTube, zajęcia terapeutyczne są mniej męczące dla uczniów. Ponadto wpływają na usprawnianie zaburzonych funkcji, umożliwiają rozwijanie sprawności językowych, doskonalenie pamięci, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej oraz wspierają koncentrację uwagi u uczniów.

Autorefleksja

Jednym z programów multimedialnych, które wykorzystałam podczas zajęć z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, był zestaw multimedialny mTalent Percepcja Słuchowa, który zawiera angażujące i atrakcyjne dla dziecka interaktywne ćwiczenia, wzbogacone o plansze wizualne. Wykorzystując ten program na zajęciach uczeń był bardziej zmobilizowany do pracy, chętnie wykonywał ćwiczenia i cieszył się z prawidłowo wykonanych zadań. Ponadto pracując na tym programie uczeń angażował różne zmysły (wzrok, dotyk, a nawet ruch). Uważam, że poprzez regularne wykonywanie ćwiczeń multimedialnych, dzieci korzystające z programu mTalent Percepcja Słuchowa, mogą poprawić swoje umiejętności słuchowe i lepiej funkcjonować w codziennym życiu.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Katarzyna Wójcik
nauczycielka rewalidacji w Szkole Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Wilczopolu-Kolonia

Bibliografia: Rocławski B.: Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol 2003 r.

Komentarz obserwatorów zajęć

Zajęcia przebiegały w bardzo dobrej atmosferze. Pomimo wyraźnej nieśmiałości i zakłopotania ucznia, nauczycielowi udało się zainteresować go tematem i sprawić, że dość szybko zapomniał o obecności obserwatorów. Dziecko chętnie wykonywało wszystkie zadania, a nauczyciel dostosowywał się do tempa ucznia i udzielał mu wsparcia. Większość zadań dotyczyła percepcji słuchowej, ale ćwiczenia były tak dobrane, że dziecko nie było znużone. Uczeń dobrze odnajdywał się podczas pracy z monitorem i programami mTalent. Było widać, że często podczas zajęć pracuje w ten sposób i sprawia mu to radość.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry