Data publikacji: 16.05.2024
Autor: Stanisław Zych, Bożena Jarmuł

Współpraca – to się opłaca! Wykorzystanie TIK na zajęciach z wychowawcą

W dzisiejszym dynamicznym świecie, technologie informacyjno-komunikacyjne odgrywają kluczową rolę w procesie edukacji. Ich znaczenie stale rośnie, nie tylko w kontekście zdobywania wiedzy, ale także w rozwijaniu kompetencji kluczowych, takich jak kompetencje społeczne oraz cyfrowe.

Równie ważnym efektem kształcenia, jak zdobycie konkretnej wiedzy, jest rozwój umiejętności miękkich, takich jak: współpraca, komunikacja czy umiejętność pracy w grupie. Stosując na lekcjach nowoczesne narzędzia i metody pracy z wykorzystaniem TIK, nauczyciele aktywizują uczniów do wspólnego działania, jednocześnie szybko otrzymując informacje zwrotną, mogą – w zależności od predyspozycji grupy – na bieżąco modelować przebieg zajęć. Doskonałym przykładem obrazującym, jak technologie informacyjno-komunikacyjne wspierają proces edukacji i rozwój uczniów w różnych obszarach, była lekcja otwarta przeprowadzona w szkole podstawowej na zajęciach z wychowawcą "Współpraca – to się opłaca!".

Podczas lekcji otwartej nauczyciel korzystał z tablicy interaktywnej, aplikacji edukacyjnych oraz platformy do współpracy online, jednocześnie stosując przemyślane gry i zabawy ruchowe umożliwiające współpracę. Uczniowie wspólnie rozwiązywali problemy i wykonywali zadania, widząc pozytywne efekty tej współpracy. Sprzyjało to budowaniu więzi oraz rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych.

Jednym z kluczowych narzędzi informatycznych stosowanych przez nauczyciela była aplikacja Mentimeter, pozwalająca na anonimowe wyrażanie opinii i uczestnictwo w dyskusji. Dzięki zastosowaniu aplikacji uczniowie wypowiadali się na temat wykonywanych zadań i dokonywali ewaluacji zajęć.

Podczas realizacji tematu współpracowali ze sobą w zakresie różnych obszarów łącząc aktywność fizyczną z nauką. Odpowiednio dobrane ćwiczenia m.in. "Stopa do stopy" wymagały od grupy synchronizacji ruchów i współpracy. Ta forma aktywności nie tylko rozwijała umiejętności pracy zespołowej, ale także budowała zaufanie i komunikację między uczniami.

Na zajęciach nie zabrakło także kreatywnych niespodzianek przygotowanych przez nauczyciela. Ukryte pod krzesłami kody QR okazały się nietypową zachętą do interakcji i aktywności. Ich znalezienie było momentem pełnym ekscytacji i radości. Po każdym ćwiczeniu uczniowie mieli okazję do refleksji nad swoim doświadczeniem. Dzięki aplikacji Mentimeter, mogli wyrazić swoje spostrzeżenia anonimowo, co sprzyjało szczerej wymianie opinii i pozwalało nauczycielowi na dostosowanie kolejnych kroków do potrzeb grupy.

Dodatkowo nieocenionym wsparciem w procesie nauki była prezentacja multimedialna przygotowana w Canvie. Uczniowie mieli dostęp do instrukcji, definicji i kluczowych informacji, co ułatwiło im zrozumienie tematu, a nauczycielowi prowadzenie działań zgodnie z założeniami.

Autorefleksja

Jako nauczyciel prowadzący cieszę się, że mogłem doświadczyć entuzjazmu i zaangażowania moich uczniów. Wykorzystanie TIK pozwoliło na stworzenie dynamicznego środowiska edukacyjnego, sprzyjającego rozwojowi umiejętności społecznych. Zauważyłem, że uczniowie chętniej współpracowali, dzieląc się pomysłami i wzajemnie się wspierając.

Obserwatorzy zajęć byli pod wrażeniem zaangażowania uczniów i nowoczesnych metod nauczania stosowanych przez nauczyciela. Zauważyli, że wykorzystanie TIK w połączeniu z aktywnymi formami pracy grupowej przyczyniło się do lepszej absorpcji materiału oraz rozwinięcia umiejętności współpracy i komunikacji. Wnioski z lekcji otwartej będą z pewnością inspiracją dla innych nauczycieli, dążących do tworzenia innowacyjnych i angażujących zajęć.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Stanisław Zych
pedagog specjalny w Szkole Podstawowej im. 100-lecia Niepodległości Polski w Kalinówce

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry