Data publikacji: 16.05.2024
Autor: Julia Ćwikła, Barbara Turska

Wykorzystanie narzędzi TIK na zajęciach o emocjach z uczniem z autyzmem

Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami wymaga zróżnicowania form i metod nauczania. Wykorzystanie narzędzi: Canva, Wordwall, Quizizz oraz filmu na YouTube daje nowe możliwości przekazu ważnych treści w atrakcyjny, dynamiczny i łatwo przyswajalny dla ucznia sposób.

Dzięki nowoczesnym aplikacjom, które umożliwiają tworzenie quizów oraz wykonywaniu zadań na tablicy interaktywnej, uczniowi łatwiej jest skupić się na zajęciach, a co za tym idzie, w efektywniejszy sposób z nich skorzystać.

W programie Canva można samemu stworzyć prezentację oraz potrzebne karty pracy, które mogą być wielokrotnie wykorzystywane na tablicy interaktywnej lub w razie potrzeby dostosowane do konkretnego ucznia. Wykorzystanie filmów z YouTube pomaga zrozumieć informacje za pomocą obrazu, który łatwiej jest zapamiętywany przez ucznia. Interaktywne karty pracy, zaznaczane w atrakcyjny i przystępny sposób na tablicy multimedialnej, chętniej są wykonywane przez dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Utrwalenie materiału poprzez wykonywanie zadań w portalu Wordwall oraz interaktywnych quizów dostosowanych do możliwości uczniów w portalu Quizizz pozwala w szybki sposób sprawdzić zdobytą przez nich wiedzę. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami wymagają większej aktywności podczas zajęć. W dzisiejszych czasach dzieci są torpedowane dużą ilością informacji, zmieniających się ekranów i nastawione są na częste zmiany aktywności. W związku z tym nauczyciele powinni dbać o atrakcyjność zajęć i wykorzystywać bliskie uczniom ekrany, narzędzia internetowe oraz uczyć, jak mogą sami w nich tworzyć w bezpieczny sposób oraz wykorzystywać je do nauki. Uczeń sam zaczyna bawić się narzędziami internetowymi, poznaje coraz lepiej, np. tablicę interaktywną, dzięki czemu rozwija swoje kompetencje cyfrowe.

Autorefleksja

Do przygotowania lekcji wykonałam karty pracy w narzędziu Canva. Dzięki wykorzystaniu technologii audiowizualnej przedstawiłam ważne zagadnienia związane ze złością w konkretny, rzeczowy, skrótowy sposób. Uczeń zaznaczał odpowiedzi na kartach pracy przy wykorzystaniu tablicy multimedialnej. Dzięki zastosowaniu termometru emocji mógł ocenić swój nastrój, zarówno na początku jak i na końcu zajęć. Również na tablicy interaktywnej uczeń zapisywał odpowiedzi na zadany temat do techniki „burza mózgów”. Sprawdziłam oraz usystematyzowałam wiedzę na temat poznanych technik radzenia sobie ze złością przy wykorzystanie gry w portalu Wordwallu. Stworzyłam quiz w portalu Quizizz, który utrwalił poznane techniki radzenia sobie ze złością.

Wykorzystałam narzędzia TIK, które pomogły mi w usprawnieniu zajęć oraz sprawiły, że były bardziej atrakcyjne. Zastosowane technologie TIK poszerzyły kompetencje cyfrowe ucznia. Aplikacje wykorzystane podczas zajęć zainteresowały ucznia, który dopytywał, w jaki sposób tworzy się w nich np. quiz. Dzięki zastosowanym narzędziom oraz zmianom aktywności uczeń był bardziej skupiony i lepiej przyswajał wiedzę.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem załączonym poniżej artykułu.

Julia Ćwikła
nauczycielka współorganizująca proces kształcenia w Szkole Podstawowej w Mętowie
Komentarz obserwatorów zajęć

Założone cele lekcji zostały zrealizowane, a umiejętności – opanowane przez ucznia. Zadania zostały dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia. Nauczycielka miała bardzo dobry kontakt z uczniem, który podczas zajęć był skupiony na zadaniach oraz wyraźnie zadowolony z wykorzystania tablicy multimedialnej. Uczeń był zainteresowany oraz zaangażowany w zajęcia, z chęcią zaznaczał na tablicy interaktywnej odpowiedzi oraz podczas burzy mózgów pisał odpowiedzi używając narzędzia, które zamienia pismo odręczne na komputerowe. Pani Julia Ćwikła podczas swojej lekcji wprowadziła życzliwą, pełną akceptacji ucznia atmosferę, powtarzała polecenia oraz w razie potrzeby tłumaczyła je ponownie. Lekcja otwarta została wysoko oceniona przez obserwatorów.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry