Data publikacji: 28.03.2024
Autor: Emilia Kalicka, Barbara Turska

Cyfrowa lekcja angielskiego

Czy lekcja oparta wyłącznie na materiałach cyfrowych i narzędziach TIK jest zarówno efektywna czy tylko efektowna? Czy narzędzia cyfrowe to tylko dekoracyjny dodatek do lekcji? A może jednak warto je stosować ze względu na dynamiczną i angażującą formułę?

W Internecie można znaleźć wiele aplikacji i narzędzi służących nauczycielom pomocą w utworzeniu zadań z wykorzystaniem najnowszych technologicznych rozwiązań. Istnieje szereg aplikacji i narzędzi do wprowadzania materiałów audiowizualnych czy tworzenia zadań powtórkowych, quizów, itp. Ponadto przełożenie całej koncepcji lekcji na tablicę cyfrową może stanowić znaczne ułatwienie w organizacji, a także w podniesieniu atrakcyjności zajęć z perspektywy uczniów.

Tymczasem część aplikacji bardziej oscyluje wokół efektów wizualnych niż formy przekazu treści merytorycznych wprowadzając elementy, które mogą działać dekoncentrująco na uczniów. Ważne jest odpowiednie wyselekcjonowanie materiałów i narzędzi, które wspomogą proces nauki nie wprowadzając dodatkowych utrudnień.

Podsumowując, w zależności od potrzeb uczniów w grupie nauczyciel może dowolnie korzystać z szerokiego wyboru narzędzi cyfrowych i aplikacji, które sprawią, że nauka będzie zarówno atrakcyjna, jak i efektywna.

Autorefleksja

Założone cele lekcji zostały osiągnięte. W pierwszym etapie służącym rozgrzewce językowej wykorzystałam narzędzie Mentimeter, które pozwoliło mi na przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, a następnie wyświetleniu wyników ankiety w postaci graficznej, co stało się punktem wyjścia do tematu zajęć. Następnie uczniowie wykonywali ćwiczenia komunikacyjno-leksykalne w portalu LearningApps. Aplikacja ta oferuje szereg rozmaitych form ćwiczeń, które nauczyciel może dostosować do potrzeb swoich uczniów przy realizacji danego materiału. Interesującym narzędziem wykorzystanym na lekcji jest Kialo, które pomaga przy prowadzeniu dyskusji np. przy prezentacji argumentów „za i przeciw”. Ćwiczeniem podsumowującym realizowanym na tablicy Microsoft Whiteboard było omówienie filmików według kryteriów przedstawionych w tabelach.

W mojej ocenie lekcja przebiegła sprawnie. Uczniowie pracowali na komputerach i własnych urządzeniach mobilnych. Na dużą dynamikę zajęć niewątpliwie wpłynęły narzędzia TIK, które sprawiły, że lekcja była niezwykle angażująca dla uczniów. Ponadto koncentracja uwagi uczniów i aktywność na lekcji były wysokie, dzięki znacznej różnorodności ćwiczeń i form prezentacji realizowanych za pomocą narzędzi TIK. Zastosowanie tablicy Canva Whiteboard przy realizacji całej lekcji pozwoliło mi zebrać wszystkie polecenia, ćwiczenia, obrazki, filmy i linki w jednym miejscu, co znacznie ułatwiło i usprawniło pracę na lekcji. Zastosowane przeze mnie narzędzia TIK uatrakcyjniły lekcję i pomogły w realizacji założonych celów.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Emilia Kalicka
nauczycielka języka angielskiego w Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym Altum w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

Lekcja przebiegła zgodnie ze scenariuszem. Założone cele zostały zrealizowane. Uczniowie byli zmotywowani i aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Sprawnie wykonywali ćwiczenia i z łatwością podążali za kolejnymi etapami lekcji. Dzięki narzędziom TIK lekcja była angażująca i interesująca.

Gabriela Zywar
nauczycielka w Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym Altum w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry