Kształtowanie emocji z wykorzystaniem narzędzi TIK
Czy dzięki narzędziom TIK możemy poczuć i nauczyć się rozpoznawać lepiej emocje? Emocje to wszystko to, co odczuwamy; są nieodłączną częścią naszego życia – zostają one odzwierciedlone za pomocą mimiki naszej twarzy. Ich rozpoznawanie jest ważne w kontekście relacji społecznej – aby prawidłowo na nie zareagować, należy je właściwie rozpoznać.
Nowe technologie i narzędzia TIK stanowią uatrakcyjnienie zajęć, aktywizują pracę ucznia, cieszą go i mobilizują do dalszej pracy. Podnoszą efektywność kształcenia ucznia. Jednym z takich narzędzi jest monitor interaktywny, który wspomaga pracę nauczyciela i aktywuje dziecko do efektywnego wykorzystywania technologii. Kolejnym narzędziem jest długopis 3D. To pomoc dydaktyczna, która wspomaga proces rehabilitacji rąk, koncentrację uwagi i wyzwala w dziecku kreatywność.
Autorefleksja
Do przeprowadzenia zajęć na temat kształtowania i rozpoznawania emocji wykorzystałam zasoby Internetu oraz długopis 3D, który uatrakcyjnił pracę i naukę ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Długopis 3D doskonale usprawnia motorykę małą ucznia z niepełnosprawnością ruchową. Dziecko czerpie radość i satysfakcję z wykonywanych zadań. Praktyczne działanie jest najlepszą formą przekazu i odbioru informacji, szczególnie dla młodszego pokolenia uczniów, którzy korzystają z niej na co dzień.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Zajęcia prowadzone były w dobrym tempie, uczeń był zaangażowany i chętnie wykonywał kolejne zadania. Widać było dobre relacje między nauczycielem a uczniem, które sprawiały, że chłopiec czuł się bezpiecznie i swobodnie wypowiadał się na temat emocji. O dużym stopniu zaangażowania świadczy fakt, że chłopiec szybko zapomniał o obserwatorach uczestniczących w zajęciach. Podczas rewalidacji wykorzystano monitor interaktywny i długopis 3D, narzędzia te zachęcają chłopca do rehabilitacji rąk i pomagają przyswajać wiedzę w niestandardowy sposób.