Technologia informatyczno-komunikacyjna jako narzędzie wspierające pracę z uczniem z SPE
W dzisiejszych czasach uczniowie potrzebują dużego zróżnicowania wykorzystywanych metod i form pracy. Potrzebują czegoś, co przyciągnie ich uwagę i sprawi, że zadanie będzie sprawiało wrażenie dobrej zabawy, a nie kolejnego ćwiczenia w danym dniu. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi szczególnie wymagają nieszablonowego podejścia w nauczaniu i pracy terapeutycznej.
Nie da się nie zauważyć faktu, iż technologia informatyczno-komunikacyjna jest elementem coraz częściej wykorzystywanym w pracy nauczycieli, w tym nauczycieli specjalistów. Pozwala ona na urozmaicenie zajęć oraz niejednokrotnie zwiększa ich efektywność.
Współczesny rynek oferujący pomoce dydaktyczne coraz częściej prezentuje specjalistyczne oprogramowanie, które jest dostosowane do uczniów ze SPE. Połączenie tych programów z komputerem z dostępem do Internetu oraz monitorem interaktywnym, niejednokrotnie umożliwia pokonywanie barier i ograniczeń oraz sprawia, że uczniowie są w stanie efektywniej uczestniczyć w zajęciach. Dobrze dobrane i prawidłowo wykorzystane narzędzia interaktywne dają możliwość wyrównywania szans uczniów z SPE. Przynosi to wymierne korzyści zarówno w procesie rewalidacji, jak i terapii czy integracji społecznej.
Zauważalnym jest fakt, że dzięki zastosowaniu narzędzi TIK uczniowie mają większą motywację do uczestniczenia w procesie edukacyjnym i terapeutycznym. Nauka oraz terapia stają się dla dzieci formą zabawy. Zamiast tablicy, która często kojarzy im się z salą lekcyjną, mogą skorzystać z tablicy multimedialnej, która ciekawi i intryguje. Tradycyjne karty pracy mogą zostać zastąpione ćwiczeniami na różnych platformach edukacyjnych, które angażują i ekscytują uczniów.
Należy pamiętać, że pozytywne skutki wykorzystania z nowoczesnych technologii odczuwa nie tylko uczeń, ale i nauczyciel, zarówno w procesie przygotowywania lekcji, jak i jej przeprowadzenia oraz ewaluacji. Pomocny jest zarówno komputer z dostępem do Internetu, jak i specjalistyczne oprogramowanie.
Autorefleksja
Podczas zajęć rewalidacyjnych udało mi się osiągnąć założone cele. Wykorzystanie technologii informacyjnej wzbudziło duże zainteresowanie u ucznia. Zauważyłam, że chętniej podejmował wysiłek intelektualny. Bardzo atrakcyjna okazała się być dla niego tablica interaktywna, z którą chciał pracować przez całe zajęcia. Ćwiczenia na komputerze z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowana zastąpiły tradycyjne karty pracy i pomogły uczniowi dłużej skupić się na zadaniu. Moim zdaniem bardzo ważne było także mieszanie narzędzi TIK z tradycyjnymi, analogowymi środkami dydaktycznymi. Różnorodność sprawiła, że wszystkie zadania były dla niego ciekawe.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Podczas zajęć panowała przyjazna atmosfera. Nauczyciel miał bardzo dobry kontakt z uczniem oraz okazywał życzliwość i otwartość na potrzeby dziecka. Na zajęciach wybrzmiał ich cel oraz został szczegółowo omówiony tak, aby uczeń zrozumiał, co będzie usprawniał. Początkowo uczeń wydawał się zawstydzony, jednak włączenie obserwatorów do aktywności poskutkowało zwiększeniem śmiałości ucznia. Nauczyciel stosował bezpośrednio zwroty do ucznia oraz systematycznie przywoływał jego uwagę, stosując przy okazji uwydatnioną mimikę oraz dykcję. Ponadto nawiązywał kontakt wzrokowy, a tym samym zachęcał do tego ucznia, aby usprawnić komunikat. Nauczyciel utrzymywał na zajęciach kontrolę i przestrzegał wyznaczonego czasu na wszelkie aktywności, dając tym samym uczniowi możliwości wyboru. Dodatkowo wykorzystywał aktywności lubiane przez dziecko do wzmacniania obszaru, między innymi takiego jak koncentracja. Przez całe zajęcia uczeń był informowany o kolejnych etapach zajęć, a wszelkie aktywności były na bieżąco modyfikowane w celu stopniowania trudności. Momentami uczeń pracował szybko i niecierpliwie, jednak nauczyciel w odpowiedni sposób przywoływał uwagę ucznia i udzielał precyzyjnych wskazówek. Dużym ułatwieniem okazała się obecność tablicy interaktywnej, z której uczeń chętnie korzystał i domagał się większej ilości zadań. Lekcja została oceniona pozytywnie.