Jak rozwiązywać konflikty?
Codziennie każdy stawia sobie tego typu pytanie, nie uzyskując jednoznacznej odpowiedzi. Wszyscy jednak mogą zgodnie potwierdzić, iż aby rozwiązać w konflikt, trzeba rozmawiać, pytać i słuchać odpowiedzi. Bez wysłuchania siebie nawzajem nie rozpoznamy potrzeb stron i przyczyn kłótni, a to utrudni rozwiązanie konfliktu.
Czym jest konflikt? Czy wszystkie konflikty można rozwiązać? W jaki sposób można to zrobić? Konflikty i umiejętność radzenia sobie z nimi dotyczy wszystkich, nie można ich przemilczać, warto poruszyć te tematy również z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest to ważne zwłaszcza w pracy z dziećmi z Zespołem Aspergera, które mają problemy z budowaniem i utrzymywaniem relacji społecznych. Dzieci te często nie potrafią poradzić sobie w sytuacji problemowej. Poszukiwanie rozwiązań trudnych sytuacji pozwala oswoić emocje w konflikcie, spojrzeć na problem z różnych stron i zapobiegać konfliktom w przyszłości.
Autorefleksja
Celem moich zajęć rewalidacyjnych było rozwijanie u ucznia, ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera, umiejętności rozwiązywania konfliktów. Podjęliśmy z uczniem temat emocji i uczuć, które towarzyszą nam w sytuacjach problemowych. Uczeń zastanawiał się jakie są przyczyny konfliktów, kto w nich uczestniczy i w jaki sposób starać się je rozwiązać.
Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej podczas rewalidacji przyczyniło się do zaktywizowania ucznia i zaangażowania go do pracy na zajęciach.
Zapraszam do zapoznania się z zalączonym scenariuszem zajęć.
Komentarz obserwatorów zajęć
Wykorzystanie TIK podczas zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zespołem Aspergera było bardzo dobrym pomysłem. Poruszony temat: Jak rozwiązywać konflikty? był niezwykle aktualny i potrzebny. Uczeń chętnie podjął współpracę i aktywnie uczestniczył w zajęciach. Proponowane zadania były dla niego atrakcyjne, dawały możliwość wykazania się i bycia twórczym. Zastosowanie nowoczesnych technologii i tradycyjnych metod stanowiło zgrany i ciekawy duet.
Uczeń był zainteresowany, zaciekawiony tematem. Potrafił wyjaśnić co to jest konflikt, kiedy występuje i w jaki sposób można starać się go uniknąć. To dowód na to, iż wykorzystanie TIK i tradycyjnych metod pracy jest ciekawe i atrakcyjne dla ucznia. Zajęcia zostały pozytywnie ocenione przez obserwatorów i stały się inspiracją dla ich pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.