Data publikacji: 28.03.2023
Autor: Sylwia Woźniak, Bożena Jarmuł

Wykorzystanie TIK podczas zajęć rewalidacyjnych

Dynamiczne tempo zmian zachodzące w dzisiejszym świecie stawia przed nauczycielami i terapeutami wiele wyzwań. Wbrew pozorom uczniowie uczestniczący w zajęciach rewalidacyjnych zazwyczaj biegle posługują się nowymi technologiami. Trudność w posługiwaniu się technologią polega przeważnie na wyznaczeniu granicy pomiędzy rozrywką a obowiązkiem. Szczególnie jest to istotne podczas pracy z uczniem o obniżonej motywacji do nauki.

Rozwój technologii obliguje nauczycieli do wykorzystania nowoczesnych narzędzi podczas bieżącej, indywidualnej pracy z uczniem. Narzędzia TIK są świetnym sposobem na zainteresowanie ucznia tematem, zachęcają do podjęcia wysiłku i zwiększenia samodzielności. Wśród licznych programów komputerowych dostępnych na rynku, skierowanych do pracy z uczniami na uwagę zasługuje oprogramowanie EduSensus „Moc Emocji Pro 2”, które oferuje ogromne możliwości w zakresie rozwijania sprawności i kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci w różnym wieku. Program stanowi doskonałą pomoc w prowadzeniu zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wykonując interaktywne ćwiczenia uczeń przyswaja wiedzę i rozwijania swoje kompetencje w stosowaniu nowoczesnych technologii, co wpływa na jego zrównoważony rozwój, a w dzisiejszym świecie ma ogromne znaczenie personalne i społeczne.

Autorefleksja

Założone cele zajęć dotyczące tematu “Moja motywacja. Rozwijanie motywacji wewnętrznej” zostały zrealizowane. Zastosowanie nowoczesnych technologii przyczyniło się do zainteresowania tematem zajęć i zaktywizowania ucznia. Zauważalna była zwiększona samodzielność, jak też zaciekawienie kolejnymi zadaniami. Zastosowanie oprogramowania komputerowego zawierającego czytelne i proste polecenia umożliwiło uczniowi odniesienie sukcesu, co znacząco wpłynęło na jego samoocenę. Zajęcia zostały ocenione przez ucznia pozytywnie.

Komentarz obserwatorów

Zajęcia zostały ocenione bardzo dobrze. Według obserwatorów wszystkie zaplanowane cele zajęć zostały zrealizowane. Widoczne było zainteresowanie i zaangażowanie ucznia. Zastosowanie narzędzi TIK znacząco uatrakcyjniło zajęcia oraz wielokrotnie umożliwiło uczniowi osiągnięcie sukcesu. Zwrócono uwagę na bardzo dobry i oparty na wzajemnym szacunku kontakt ucznia z prowadzącą zajęcia. Ponadto, zauważono dużą otwartość ucznia w kontakcie z osobami obserwującymi zajęcia.

Sylwia Woźniak
nauczyciel współorganizujący proces kształcenia, pedagog specjalny
Szkoła Podstawowa nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry