Razem gramy i pracujemy – rozwijanie umiejętności współpracy, negocjowania i podejmowania decyzji
„Współpracują pszczoły i mrówki, ryby i słonie. Czasami od tego zależy ich życie. Współpracując, ludzie dokonują wielkich rzeczy”- Janina Ochojska.
Człowiek to istota społeczna. Wzrastanie w społeczeństwie wymaga od dziecka zdolności współpracy z innymi ludźmi. Umiejętność ta, to jedna z najbardziej cenionych kompetencji emocjonalno-społecznych. Podstawowych zasad współpracy dziecko uczy się już od najmłodszych lat. Na początku dzieje się to w środowisku rodzinnym. Jednak dopiero kontakt z większą grupą rówieśników na neutralnym gruncie przedszkola, a następnie szkoły, wystawia na poważną próbę umiejętności współdziałania.
Dzieci czerpią dużo radości ze współpracy, mają ogromną satysfakcję robiąc coś razem. Niestety nie wszystkim przychodzi to łatwo. Jeżeli dojdzie do zaniedbań w kształtowaniu tej umiejętności we wczesnych latach, na przykład w środowisku rodzinnym, wówczas to szkoła, a dokładnie nauczyciel, wychowawca, pedagog, psycholog staje się osobą zachęcającą do współpracy, wzorem do naśladowania i autorytetem w tej sferze. W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie Szkoły Podstawowej nr 6 im. Romualda Traugutta w Lublinie realizowane są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, na których między innymi kształtowana jest taka postawa prospołeczna, jak umiejętność współpracy.
Podczas zajęć specjaliści mają możliwość wykorzystywać treści zawarte w programie eduSensus „Moc emocji”. Dodatkowo wykorzystują inne technologie informacyjno-komunikacyjne, takie jak aplikacje oferowane przez Google (np. Google Jamboard) oraz ćwiczenia opracowane i opublikowane w aplikacji Wordwall.net, które ułatwiają przygotowanie zajęć, indywidualizowanie treści oraz wzbogacają zajęcia od strony metodycznej.
Autorefleksja
Celem moich zajęć było rozwijanie umiejętności współpracy, negocjowania i podejmowania decyzji. Zajęcia były ukierunkowane na aktywny udział w zadaniach każdego ucznia, respektowania potrzeb innych i przestrzegania zasad grupy, przy jednoczesnym wyrażaniu własnego zdania i podejmowaniu decyzji korzystnych nie tylko dla jednostki, ale także dla całej grupy. Uczniowie mieli możliwość krytycznie spojrzeć i ocenić postawę bohaterów filmu edukacyjnego i na jego podstawie wyciągnąć wnioski na temat zasad współpracy i efektywnego współdziałania. Poprzez zabawy dydaktyczne mogli w praktyce wykorzystać wiadomości. Zastosowanie materiałów dydaktycznych zawartych w programie „Moc emocji” oraz wykorzystywanie technologii komputerowych, w mojej ocenie podniosło poziom przystępności treści oraz uatrakcyjniło formę zajęć.
Po przeprowadzonych zajęciach uczniowie potrafili wskazać korzyści płynące ze współpracy, podać kilka podstawowych zasad negocjowania oraz pracy w grupie. Dodatkowo podjęte aktywności zacieśniły relacje danych uczniów. Zachęciło ich to do podjęcia wspólnych działań na forum swojej klasy. Ostatecznie uczniowie dostrzegli własny potencjał, a zadania wymagające od nich współpracy dostarczyły im dużej wiedzy o sobie oraz mnóstwa radości.
Katarzyna Lis
Komentarze obserwatorów zajęć
Obserwowane zajęcia z wykorzystaniem programu multimedialnego oraz innych programów i aplikacji są zgodne z ideą i założeniami TIK w edukacji. Materiały zawarte w programie stanowią ciekawe urozmaicenie zajęć, aktywizują uczniów, ale także wpływają na dynamikę zajęć. Uczniowie w trakcie zabawy integracyjnej oraz zabawy dydaktycznej nie tylko współpracowali, ale także dobrze się bawili. Doświadczenia zdobyte na zajęciach na pewno przydadzą się im w trakcie zadań wymagających współpracy w zespole klasowym.
Małgorzata Gańska
Bardzo ciekawie przygotowane zajęcia, aktywizujące jednostki do pracy w grupie. Ukazują niezwykłą wartość posiadania umiejętności współpracy z innymi. Zajęcia pozwalały dzieciom samodzielnie wnioskować, analizować, ale także podejmować wspólne działania. Wykorzystanie TIK bardzo wzbogaciło zajęcia, sprawiając, że uczniowie działali z wielkim entuzjazmem i radością.
Urszula Matwiejuk