Data publikacji: 16.02.2023
Autor: Marlena Wojnar, Barbara Turska

Lekcje z Escape Room

Praktyka czyni mistrza – o tym wiadomo nie od dziś, ale wykorzystanie na lekcji “pokoju zagadek” jako wiodącej metody pracy oprócz działania bazuje także na wiedzy nabytej w czasie lekcji i łączy praktyczne umiejętności z indywidualnymi predyspozycjami uczniów.

Czwarta rewolucja, której jesteśmy świadkami, wymaga od nas-nauczycieli coraz to nowych pomysłów. W edukacji chodzi już nie tylko o wzbudzanie u uczniów motywacji wewnętrznej, ale także o to, aby nauka była dla nich przyjemnością. Młodzi ludzie uwielbiają zagadki, dlatego też posłużyłam się metodą Escape Room, aby podsumować wiadomości na temat mitologii greckiej.

Autorefleksja

Chcąc sprawdzić, ile wiadomości z zakresu mitologii opanowali moi uczniowie, przygotowałam dla nich trzy zagadki, które wymagały od nich logicznego i krytycznego myślenia. Ważna była tu także umiejętność współpracy i delegowania zadań. Grupy liczyły po trzy osoby, ponieważ były trzy zadania – w ten sposób każdy członek drużyny czuł się ważny i potrzebny. Rozwiązane zadania odkrywały przed uczniami tajemnicę kolejnej lekcji. Zatem ciekawość popychała uczniów do praktycznego działania, a dreszczyk rywalizacji między drużynami motywował uczniów do szybkich, a przy tym, w moim przekonaniu, bezbłędnych rozwiązań.

Zadaniem sprawiającym uczniom najwięcej problemów był quiz. Otóż zaznaczenie błędnej odpowiedzi skutkowało złym zamalowaniem pola kodu QR. Dlatego warto zabezpieczyć się w dodatkowe wydruki. Moi uczniowie nie upewniali się u mnie co do właściwie zaznaczonych odpowiedzi, dlatego też zdarzył się jeden błąd. Szybko jednak udało się go naprawić. Po dotarciu do rozwiązania uczniowie aktywnie brali udział w omówieniu lekcji. Każdy z przedstawicieli drużyny opowiadał o swoich doświadczeniach z zadaniami, lecz wszyscy jednogłośnie przyznali, że praca sprawiała im mnóstwo radości i była źródłem ekscytacji, a także przyczyniła się do powtórzenia i usystematyzowania wiadomości.

Podobno muzyka łagodzi obyczaje, dlatego też na koniec wspólnie wysłuchaliśmy “Odysa” Michała Kamińskiego. Dobrą nowiną dla uczniów były także pozytywne oceny, które otrzymali za pracę na lekcji. Jako osoba prowadząca lekcję także byłam zadowolona, bo zrealizowałam zamierzone cele lekcji, a także wykorzystałam w pełni przeznaczony na nią czas. W przypadku zajęć, których przebieg zależy od tempa pracy uczniów, ważne jest, aby nauczyciel monitorował postępy podopiecznych i wspierał ich w pracy.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikiem.

Marlena Wojnar
nauczycielka w Zespole Szkół Odzieżowo-Włókienniczych im. Wł. St. Reymonta w Lublinie
doradczyni metodyczna języka polskiego
Komentarz obserwatorów zajęć

Nauczyciele biorący udział w lekcji zwrócili uwagę na zaangażowanie uczniów w pracę i ich aktywność. Zastosowana podczas lekcji otwartej metoda Escape Room była ciekawa i zainspirowała obserwatorów do wdrożenia jej podczas własnych zajęć. Okazało się, że utrwalać wiedzę można także skutecznie poprzez zabawę.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry