Data publikacji: 23.03.2023
Autor: Marta Guz, Barbara Turska

Zmysły – nasze narzędzia pracy. TIK w technologii produkcji piekarskiej

„Jesteś tym, co jesz” lub „Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś” brzmią modne slogany, które promują zdrowy styl życia. Urządzenia multimedialne i narzędzia TIK funkcjonują w różnych dziedzinach życia. Wykorzystuje się je m.in. w nauce, handlu, komunikacji, przemyśle spożywczym. Aż trudno byłoby sobie wyobrazić pracę bez nich.

Wykorzystanie na lekcji aktywnych metod nauczania w połączeniu z narzędziami TIK pokazuje, że dość trudne dla uczniów zagadnienia można przedstawić im w przystępny sposób. Na rekomendację zasługuje aplikacja Mentimeter, dzięki której, poprzez burzę mózgów, powstaje widoczna dla całej klasy chmura słów. Ten sposób przedstawienia własnego zdania i opinii daje możliwość wypowiedzenia się na forum uczniom nieśmiałym, mającym problem z komunikowaniem się.

Kolejnym narzędziem TIK jest aplikacja Mindomo do tworzenia map myśli. Pozwala ona na szybką i ciekawą wymianę informacji i spostrzeżeń między uczniami.

Tworząc zadanie sortowanie według grup na platformie Wordwall, nauczyciel może w szybki sposób kontrolować poziom zdobywanej wiedzy, a wykorzystując koło fortuny do podsumowania lekcji za pomocą metody zdań niedokończonych, pozwala na dokonanie ewaluacji zajęć.

Autorefleksja

Do przygotowania lekcji wykorzystałam własną prezentacje multimedialną wykonaną w programie PowerPoint. Udostępniony scenariusz zawiera szczegóły dotyczące kolejnych etapów lekcji i jest wzbogacony w karty pracy, wykonane w programie Microsoft Word. Dla urozmaicenia lekcji wykorzystałam videocast, który udostępniłam za pomocą sprzętu multimedialnego z wykorzystaniem obrazu i dźwięku.

Przeprowadzając lekcję otwartą kładłam nacisk na doskonalenie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Uczniowie poznali wyróżniki jakości wyrobów piekarskich, zasady przeprowadzania metod oceny organoleptycznej i punktowej. Zadanie przedmiotowe polegało na ocenie za pomocą zmysłów próbek pieczywa wysokiej jakości i pieczywa z wadami technologicznymi, jak również na przydzieleniu każdej z cech odpowiednich punktów według przyjętej skali. Ćwiczenie cieszyło się dużym zaangażowaniem. Zadanie to miało pokazać uczniom praktyczne zastosowanie metod oceny jakości w praktyce i w życiu codziennym.

Atrakcyjną dla uczniów metodą pracy były ćwiczenia interaktywne wykonywane na różnych aplikacjach, tj.: Mentimeter, Mindomo i Wordwall. Uczniowie bardzo chętnie podejmowali aktywność w tych ćwiczeniach.

Wykorzystane metody TIK pomogły w usprawnieniu i przyspieszeniu przygotowań materiałów dydaktycznych. Dodatkowo zastosowane technologie informacyjno-komunikacyjne poszerzyły kompetencje cyfrowe uczniów. Technologie TIK prowadziły do osiągnięcia celów lekcji i zwiększenia efektywności przyswajalności wiedzy, ponieważ wzbudziły duże zainteresowanie, przykuły uwagę uczniów bardziej efektywnie niż praca metodami tradycyjnymi.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.

Marta Guz
nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Założone cele lekcji zostały opanowane przez uczniów. Zadania zostały zróżnicowane pod względem indywidualnych potrzeb uczniów. Nauczycielka miała bardzo dobry kontakt z uczniami, którzy podczas zajęć byli bardzo aktywni. Pani Marta Guz podczas swojej lekcji wprowadziła atrakcyjne środki dydaktyczne, metody oraz formy pracy. Prowadząca zajęcia stworzyła uczniom warunki do pracy, dzięki którym mogli połączyć wiedzę teoretyczną z doświadczeniami zdobytymi podczas zajęć praktycznych. Uczniowie chętnie podejmowali zadane działania. Lekcja otwarta została przez obserwatorów wysoko oceniona.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry