Bezpieczne korzystanie z Internetu przez uczniów z upośledzeniem umysłowym
W dzisiejszych czasach szybkie upowszechnienie urządzeń z dostępem do Internetu (komputery, smartfony, tablety, itp.) daje szansę uczniom z upośledzeniem umysłowym na szybkie i łatwe zdobywanie informacji i nawiązywanie kontaktów społecznych. Umiejętność obsługi Internetu staje się tak podstawowa jak umiejętność czytania i pisania również dla nich. Dlatego jednym z naszym celów jest nauczyć ich bezpiecznego korzystania z Internetu.
Praca z dziećmi z upośledzeniem umysłowym wymaga od nas ciągłego zaznajamiania się z problematyką bezpieczeństwa w sieci. Nasi uczniowie są ufni i bezkrytyczni wobec otaczającego ich świata. Dlatego tak ważne jest, aby już od najmłodszych lat zaznajamiać ich z niebezpieczeństwami, które mogą ich spotkać w sieci.
Lekcja informatyki w klasach czwartych szkoły podstawowej specjalnej jest oparta na projekcie edukacyjnym Sieciaki.pl. Podstawowym elementem projektu jest edukacyjny serwis internetowy przeznaczony dla dzieci w wieku 6-12 lat, poświęcony tematyce bezpieczeństwa dzieci w Internecie, wyposażony w m.in. filmy, gry, piosenki oraz materiały edukacyjne. Dzięki wzbogaceniu lekcji narzędziami TIK, uczniowie są zaangażowani i zaciekawieni omawianym tematem.
Autorefleksja
Cele zajęć zostały zrealizowane. Przeprowadzona lekcja, bardzo podobała się dzieciom. Uczniowie byli bardzo zaangażowani w omawiany temat. Wykazali się logicznym i analitycznym myśleniem oraz formułowali poprawne wnioski na podstawie obejrzanych filmów. Materiały w formie filmu ułatwiły im zapamiętanie omawianych treści.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Edyta Siemieńska
Nauczycielka w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 26 im. Janusza Korczaka w Lublinie