Multimedialna Szkoła Marzeń
Współczesna edukacja w swoim przekazie często bazuje na technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK). Taki sposób wymiany wiedzy sprzyja możliwości archiwizowania materiałów edukacyjnych już użytych i stwarza szansę na dostęp do nich w późniejszym czasie. Korzystanie z nowoczesnych narzędzi TIK oraz sprzętów, takich jak m. in. monitory interaktywne, zakupione dzięki udziałowi szkoły w programie rządowym Aktywna Tablica, w pewnym stopniu wyrównuje dostęp uczniów szkoły specjalnej do szans rozwojowych i edukacji. Zapobiega to wykluczeniu cyfrowemu i daje poczucie pełniejszego i bardziej świadomego użytkowania dóbr technologicznych.
Bogactwo wspomnianych instrumentów bywa często inspiracją do podejmowania działań niestandardowych, wpisujących się w przykłady dobrych praktyk, jak ma to miejsce w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 26 im. Janusza Korczaka w Lublinie. Jednym z takich poczynań jest prowadzenie swego rodzaju Multimedialnej Kroniki Szkoły. Począwszy od rozpoczęcia roku szkolnego wszelkie uroczystości, wyjścia i wycieczki, udział uczniów w zawodach sportowych, apele okolicznościowe czy spotkania z ciekawymi ludźmi są nagrywane, a następnie opracowywane w formie filmów promujących szkołę i publikowane na stronie internetowej szkoły lub na szkolnym kanale YouTube.
Autorefleksja
Przedstawiony poniżej przykładowy materiał filmowy promujący szkołę został częściowo oparty o wynik przeprowadzonego wśród uczniów podczas zajęć z wychowawcą sondażu dotyczącego szkoły z ich marzeń. W badaniu opinii wzięli udział uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Opinie uczniów zebrano za pomocą aplikacji Mentimeter.com. Jest to bezpłatna aplikacja pozwalająca na tworzenie prezentacji i interaktywnych formularzy głosowań online. Narzędzie to wyjątkowo aktywizuje klasę i pozwala na dostęp do głosowań na komputerze oraz telefonie.
Uczniowie wzięli udział w tym działaniu posługując się własnymi telefonami komórkowymi. Skanując kod QR dołączyli do głosowania online, gdzie mogli wpisać swoje pomysły na wizję szkoły marzeń. Rezultaty ich aktywności były w czasie rzeczywistym prezentowane na monitorze interaktywnym. Była to niezwykle angażująca dla uczniów aktywność, a także okazja do użycia telefonu komórkowego w trakcie zajęć szkolnych w sposób akceptowany.
Oglądając efekt końcowy, zawierający wizualizacje pięciu najczęściej pojawiających się w sondażu marzeń, uczniowie nie kryli zadowolenia, że o ich marzeniach będą mogli dowiedzieć się także inni.
Zapraszam do zapoznania się z załączonym scenariuszem zajęć z wychowawcą pt. Jaka jest moja szkoła marzeń?