Rozpoznawanie i rozumienie emocji
Emocje, ich rozpoznawanie i radzenie sobie z nimi jest dużym problemem naszych czasów. Z emocjami nie radzą sobie dorośli i nie radzą sobie dzieci. Zadaniem specjalistów szkolnych jest uświadomienie dzieciom, z czym mają do czynienia. Uczniowie często swoje emocje, postrzegają jako „wroga”. Po pracy ze specjalistą potrafią nie tylko identyfikować przeżywane emocje, ale również zmierzyć się z nimi. Może okazać się, że ów „nieprzyjaciel” wcale nim nie jest, a przeżywane odczucia można przerodzić się w konstruktywne działanie.
Emocje są ważnym aspektem życia, zrozumienie ich jest bardzo istotne z punktu widzenia dziecka i jego funkcjonowania. Zajęcia rewalidacyjne kształtujące umiejętności rozpoznawania, rozumienia i wyrażania emocji, realizowane w Szkole Podstawowej nr 32 w Lublinie, mają za zadanie przybliżenie problemu i ukazanie, w jaki sposób można pracować z dzieckiem, aby radziło sobie z różnymi emocjami. Podczas zajęć nauczycielka korzysta z zadań dotyczących rozpoznawania i nazywania emocji, planowania i inicjowania kontaktów społecznych, zachowań adekwatnych do sytuacji, radzenia sobie z odmową, podążanie za wzrokiem patrzącego, odczytywanie gestów, płynności wypowiedzi, rozumienia emocjonalnego zabarwienia tekstu, itp., zapisanych w programie „Spektrum Autyzmu”. Dodatkowo wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, wykonując ćwiczenia opublikowane w aplikacji Wordwall.net
Autorefleksja
Celem moich zajęć było kształtowanie umiejętności rozpoznawania, rozumienia i wyrażania emocji. Zajęcia były ukierunkowane na przyswojenie przez ucznia zagadnienia emocji, pokazania ich i uświadomienia, że każdy człowiek je posiada. Rozwijane były umiejętności społeczne, motywowano ucznia do aktywności zadaniowej oraz wspomagano ogólny rozwój ucznia. Zastosowanie zadań zamieszczonych w programie „Spektrum Autyzmu” oraz materiałów opublikowanych na Wordwall.net zachęciło dziecko do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, pomogło zrozumieć różnorodność emocji, rozróżniać je, pokazywać i zauważać u innych i u siebie. Po przeprowadzonych zajęciach uczeń potrafił identyfikować emocje w odniesieniu do różnych sytuacji z życia.
Komentarz obserwatorów zajęć
Wykorzystanie TIK do realizacji celu zajęć rewalidacyjnych było bardzo dobrym pomysłem. Uczeń chętnie współpracował z nauczycielem, wchodził w interakcje, pozytywnie reagował na każde kolejne zadanie. Dobór zadań był przemyślany i zgodny z zasadami dobrej terapii. Uczeń udowodnił, że zna, rozpoznaje, rozróżnia, ilustruje emocje, ale i poprawnie przywołuje sytuacje z życia, w których pojawiały się określone emocje. Zajęcia zostały pozytywnie ocenione przez obserwatorów. Po raz kolejny okazało się, iż zastosowanie TIK w rewalidacji jest dobrą i skuteczną praktyką.
Zapraszam do zapoznania się z proponowanym scenariuszem lekcji.