Data publikacji: 30.05.2022
Autor: Anna Łazuka, Izabela Janczak-Nowicka, Bożena Jarmuł

Emocje w sytuacjach trudnych

Emocje to nieodłączny element życia każdego człowieka, zarówno te nieprzyjemne, jak i przyjemne. Każdy człowiek w ciągu swojego życia doświadcza całej palety barw emocji. Pokolenie współczesnych rodziców uczniów było wychowywane w przekonaniu, iż okazywanie przykrych emocji jest niewłaściwe. Dziewczynki nie mogły się złościć „bo nie wypada”, a chłopcy, bez względu na rodzaj przeżywanych emocji, „musieli być twardzi”, bo przecież „chłopcy nie płaczą”.

Od jakiegoś czasu obserwujemy, że w tym temacie zachodzą duże zmiany i są to zmiany w dobrym kierunku. Dajemy dzieciom prawo do przeżywania emocji, zarówno tych przyjemnych jak i nieprzyjemnych. Idealna sytuacja występuje w momencie, kiedy przyjemnych sytuacji przeżywamy więcej, jednakże nie zawsze ma to miejsce. Prawo do przeżywania i nauka radzenia sobie z przykrymi sytuacjami w dzieciństwie powoduje nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami w dorosłym życiu. Młody człowiek wychowujący się w bezpiecznym, zdrowym środowisku będzie lepiej radził sobie w przyszłości.

Trudna, obciążająca sytuacja społeczna na świecie związana z pandemią i wojną w Ukrainie wymaga jeszcze większej uwagi i potrzeby zagospodarowania tego obszaru oddziaływań psychopedagogicznych. Istotne jest wyjaśnianie uczniom, w jaki sposób można zachować się w sytuacjach trudnych oraz jak reagować w momentach słabości. Ważne jest, byśmy pozwalali dzieciom odczuwać wszystkie emocje, uczyli je nazywać, a przede wszystkim uczyli ich konstruktywnego radzenia sobie z przykrymi emocjami, których w ostatnim czasie doświadczają tak wiele. Dzieci, które zostaną wyposażone w takie kompetencje, będą lepiej radziły sobie w trudnych sytuacjach, zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Złość, smutek, strach i lęk stały się nieodłącznym towarzyszem życia każdego człowieka.
„Emocjonalność uznaje się za wrodzoną zdolność człowieka, która powinna być kształtowana przez całe życie, już od najmłodszych lat… . Dziecięce emocje są wyrażane gwałtownie i spontanicznie, ponieważ dzieci nie opanowały jeszcze panowania nad nimi. Dlatego też ważne jest, aby dawać odpowiedni przykład oraz uczyć dzieci nazywania i wyrażania emocji. Właściwa edukacja doprowadzi do ukształtowania inteligencji emocjonalnej, która będzie odgrywać istotną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka oraz przyczyni się do późniejszych sukcesów.” (cyt. Włącz emocje, Opowiadania socjoterapeutyczne, Anna Busz, wyd. Harmonia rok wyd. 2017).
Autorefleksja

Głównym celem zajęć kształtujących kompetencje emocjonalno-społeczne „Emocje w sytuacjach trudnych” było wyposażenie uczniów w wiedzę dotyczącą pojawiania się przykrych emocji w sytuacjach trudnych oraz nabycie przez nich kompetencji radzenia sobie z emocjami w sytuacjach przykrych. Uczniowie pracowali w grupie pięcioosobowej. podczas zajęć psychoedukacyjnych Trening Umiejętności Społecznych. Scenariusz zajęć jest uniwersalny i może być wykorzystywany w różnych zespołach klasowych. W czasie zajęć zastosowano technologię informacyjno-komunikacyjną, co było atrakcyjne dla uczniów i dodatkowo ich aktywizowało.

Komentarz obserwatorów zajęć

Nauczyciel prowadzący zajęcia wykorzystując narzędzia TIK umiejętnie angażował uczestników zajęć do aktywnego w nich uczestnictwa. Temat zajęć wymagający autorefleksji uczniów i odkrywania często przykrych obszarów swoich doświadczeń został zrealizowany w sposób przyjazny w życzliwej atmosferze, która dawała poczucie bezpieczeństwa z poszanowaniem uczuć każdego dziecka.

Anna Łazuka, Izabela Janczak-Nowicka
Szkoła Podstawowa nr 31 im. Lotników Polskich w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry