Data publikacji: 13.05.2022
Autor: Anna Ciechańska, Barbara Turska

TIK w pracy rewalidatora

Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia oraz usprawnianie sfer, w których rozpoznano deficyty rozwojowe. Zajęcia rewalidacyjne mają dwa podstawowe aspekty: dydaktyczny i terapeutyczny. Z jednej strony w czasie zajęć rewalidacyjnych uzupełniane zostają luki w materiale nauczania, z drugiej natomiast poprzez odpowiednie oddziaływanie leczniczo-wychowawcze dochodzi do wyrównywania defektów rozwojowych.

Cele główne rewalidacji to wspomaganie procesu kształcenia poprzez usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych, maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia, podniesienie kompetencji społecznych, eliminowanie zachowań niepożądanych i kształtowanie akceptowanych społecznie właściwości osobowościowych. Rozwój nowoczesnych technologii przynosi wiele możliwości, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane w pracy rewalidacyjnej z uczniami z niepełnosprawnościami. Pozwalają one wspierać ich rozwój, samodzielność i usprawnić życie.

Taka idea przyświecała twórcom pierwszego polskiego programu do komunikacji alternatywnej i wspomagającej MÓWik. Korzystanie z MÓWika daje dziecku możliwość aktywnego uczestniczenia w zajęciach oraz swobodnego wchodzenia w interakcje w każdej sytuacji i miejscu. MÓWik to program gotowy do pracy natychmiast po jego uruchomieniu. Udostępnia wiele gotowych tablic, lecz pozwala także na budowanie nowych w zależności od potrzeb użytkownika. Program pozwala na dostosowanie wielkości tablic, ich rozmieszczenia na ekranie, podpisów, dodawanie kolorów, własnej grafik czy symboli z innych systemów komunikacyjnych. Odczytywanie każdej wypowiedzi na głos odbywa się dzięki syntezatorowi mowy Ivona (www.mowik.pl).

LearningApps to aplikacja, za pomocą której można tworzyć interaktywne gry i zadania dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, wspomagające proces nauczania i uczenia się. Wykorzystanie na zajęciach tablicy interaktywnej pozwala na umiejętne łączenie się różnych stylów aktywności ucznia. Dzięki takiemu zastosowaniu zajęcia stają się atrakcyjne, zachęcają do działania i przejawiania inicjatywy. Wydłużają czas pracy i koncentrację uwagi na zadaniu.

Autorefleksja

Celem zajęć rewalidacyjnych było rozwijanie umiejętności rozumienia podstawowych pojęć i działań matematycznych i samodzielnego korzystania z nich w różnych sytuacjach życiowych. Doskonalona była również umiejętność opisywania czynności słowami, obrazem i symbolem. Zajęcia ukierunkowane były na umożliwieniu dziecku odkrywania własnych możliwości, zrozumienia sensu działań oraz gromadzenia doświadczeń. Ponadto podczas zajęć rozwijane były umiejętności komunikacyjne uczennicy, która z otoczeniem porozumiewa się gestem, mimiką oraz korzysta z programu do komunikacji MÓWik. Wykorzystanie podczas zajęć technologii informacyjno-komunikacyjnej bardzo uatrakcyjniło zajęcia, zachęciło do działania i wspomogło proces edukacyjny angażując u uczennicy zarówno słuch, wzrok ruch i dotyk. Równoległe oddziaływanie na wiele zmysłów pozwoliło na szybkie i efektywne przyswojenie wiedzy.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu

Anna Ciechańska
nauczycielka zajęć rewalidacyjnych w Szkole Podstawowej im. ks. Stanisława Zielińskiego w Stróży
Komentarz obserwatorów zajęć

Wykorzystanie TIK na zajęciach rewalidacyjnych urozmaiciło zajęcia, uczennica aktywnie uczestniczyła w proponowanych aktywnościach, angażując w pracę słuch, wzrok, dotyk, ruch. Takie wielozmysłowe oddziaływanie jest niezwykle ważne podczas przyswajania wiedzy. Dobór zadań do możliwości psychofizycznych uczennicy sprawił, że wykonywanie poszczególnych poleceń sprawiało jej przyjemność, umożliwiło poczucie sprawstwa. Jak wynika z obserwacji, cele zajęć zostały osiągnięte: uczennica właściwie rozpoznaje cyfry, zna ich znaki graficzne, umie dopasować cyfrę do odpowiedniego zbioru. Ponadto swobodnie odnajduje, wskazuje symbole MÓWika na tablecie. Orientuje się w schemacie komunikatora. W czasie zajęć z klasą będzie mogła aktywnie uczestniczyć a zdobytą wiedzę zastosować w praktyce. Narzędzia technologii informacyjno- komunikacyjnej sprawiły, że zajęcia stały się interesujące dla uczennicy i motywowały ją do aktywności.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry