Data publikacji: 19.05.2022
Autor: Paula Pachucy, Maja Pawelec, Barbara Turska

Tablica multimedialna a efektywność pracy z dzieckiem niepełnosprawnym

We współczesnym świecie do edukacji szkolnej wprowadzane są nowoczesne technologie, między innymi: tablica interaktywna, które przynoszą mnóstwo pozytywnych efektów w nauczaniu. Wpływają one na zwiększenie motywacji uczniów do nauki. Pomagają urozmaicić zajęcia, zapewniają nowe doświadczenia.

Wszelkie animacje i zajęcia z użyciem tablicy multimedialnej pomagają uczniom zrozumieć tematy dla nich abstrakcyjne, przybliżyć tematykę zajęć oraz aktywnie uczestniczyć w proponowanych działaniach. Lekcje stają się bardziej atrakcyjne i dzieci chętniej w nich uczestniczą, usamodzielniają się. Wszystko ma charakter zabawy, jednak wychowankowie przyswajają w ten sposób wiedzę. Duże obrazy, litery, które znajdują się na tablicy, ułatwiają pracę z uczniem z problemami wzrokowymi; a to, że można się nią posługiwać w bardzo prosty sposób – za pomocą dotyku, przyczynia się do tego, że korzystać z niej mogą zarówno dzieci z problemami motorycznymi, jak i innymi ograniczeniami.

Autorefleksja

Przedstawione scenariusze są na tyle uniwersalne, że mogą być wykorzystywane do pracy z grupami uczniów borykającymi się z różnymi niepełnosprawnościami. Obsługa tablicy nie jest trudna. Schemat zajęć wygląda tak samo, jak w przypadku tradycyjnych zajęć, jednak w poszczególne jego elementy wplatane są elementy technologii informacyjnej.

Dziecko może wykonywać i ćwiczyć dane czynności powtarzając je wielokrotnie. Zauważyłyśmy, że ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy wprowadzają w zajęcia dużo radości. Dziecko było bardziej chętne do pracy niż zazwyczaj. Jest to pewnego rodzaju urozmaicenie zajęć tradycyjnych, dzięki czemu dzieci są bardziej aktywne i chętnie biorą udział w aktywnościach na zajęciach.

W scenariuszu wykorzystałyśmy platformę mTalent.pl – Percepcja wzrokowa, latarkę z laserem, zestaw żetonów, patyczków kreatywnych oraz płyty CD z muzyką, komputer. Jak wynika z naszych obserwacji założone cele zajęć zostały osiągnięte.

Zapraszamy do zapoznania się ze scenariuszami zajęć zamieszczonymi poniżej artykułu.

Paula Pachucy, Maja Pawelec
nauczycielki w SOSW im. Zofii Sękowskiej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

Zajęcia były bardzo ciekawe, uczeń wykazywał duże zainteresowanie i aktywność w czasie zajęć. W ich trakcie można było zauważyć większe niż zwykle zaangażowanie ucznia w podejmowanie działania, na co duży wpływ miało zastosowanie różnorodnych metod pracy oraz narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry