Data publikacji: 13.05.2022
Autor: Katarzyna Leśniak, Barbara Turska

DYSLEKSJA PRO na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wymagają indywidualizacji względem każdego ich uczestnika, co wiąże się ze stosowaniem różnorodnych środków dydaktycznych. Terapeuta, poszukując skutecznych i ciekawych pomocy, może natrafić na program komputerowy DYSLEKSJA PRO. Dla kogo przeznaczony jest ten program? W jaki sposób wspiera pracę terapeuty na zajęciach?

DYSLEKSJA PRO wydawnictwa Nowa Era to profesjonalny program wspomagający umiejętność czytania i pisania. Doskonali funkcje percepcyjno-motoryczne oraz kształci wrażliwość i świadomość ortograficzną. Przeznaczony jest dla uczniów I etapu edukacyjnego.

Program DYSLEKSJA PRO wykorzystywany jest przez specjalistów w różnorodny sposób. Służy do oceny przyczyn i skali trudności szkolnych, umożliwia przeprowadzenie diagnozy pedagogicznej i zapis jej wyników, śledzenie postępów oraz tworzenie i zarządzanie bazą uczestników zajęć, będąc jakoby specjalistycznym dziennikiem elektronicznym.

DYSLEKSJA PRO składa się z 4 części:

  1. Ocena ryzyka dysleksji – moduł diagnostyczny dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji.
  2. Litery – moduł terapeutyczny dla dzieci w wieku 6–8 lat.
  3. Ocena przyczyn trudności w nauce czytania i pisania – moduł diagnostyczny dla dzieci w wieku 8 lat.
  4. Trening słuchania, czytania i pisania – moduł terapeutyczny dla dzieci w wieku 8–10 lat.

Aplikacja zawiera blisko 1000 ćwiczeń, ponad 400 kart pracy do wydruku oraz 60 filmów przedstawiających ćwiczenia ruchowe. Na zajęciach można wykorzystać gotowe jednostki lekcyjne, ponieważ ćwiczenia są ułożone logicznie i zgodnie z metodyką terapii pedagogicznej. Jednocześnie terapeuta ma możliwość utworzenia własnych scenariuszy zajęć w oparciu o szereg zapisanych w programie materiałów.

Ćwiczenia w programie DYSLEKSJA PRO wspomagają rozwój konkretnych sprawności i obszarów, w tym: funkcje słuchowo-językowe, funkcje wzrokowe, percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową, percepcję słuchową i koordynację słuchowo-ruchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową. DYSLEKSJA PRO rozwija motorykę małą i dużą oraz znajomość stosunków przestrzennych i orientację w schemacie ciała i przestrzeni. Kształtuje umiejętność analizy i syntezy językowej oraz kompetencje syntaktyczne. Bogaty zasób materiałów sprawia, że dziecko poszerza słownictwo bierne i czynne, usprawnia koncentrację, pamięć, uwagę, a także grafomotorykę. Uczy się liter i je utrwala, aby coraz sprawniej umiało czytać i pisać.

Autorefleksja

Tak różnorodny zasób materiałów multimedialnych sprawia, że w swojej pracy bardzo często korzystam z programu DYSLKESJA PRO na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. W dniu 18 marca 2022 r. przeprowadziłam indywidualne zajęcia z uczniem klasy I, u którego m.in. zaburzona jest percepcja wzrokowa i słuchowa, osłabiona jest sprawność grafomotoryczna, a lateralizacja jest skrzyżowana. Przekłada się to na duże trudności w nauce czytania i pisania. Celem zajęć Spotkanie z Eskimosem było ćwiczenie umiejętności syntezy słuchowej. Po wysłuchaniu wiersza o chłopcu-Eskimosie, uczeń miał za zadanie: podzielić zdania na wyrazy, a wyrazy na sylaby i głoski. Do tego miał wskazać rymujące się pary wyrazów i utworzyć własne rymy. Zajęcia przebiegły sprawnie – chłopiec z zaangażowaniem wykonywał zadania, chociaż sprawiły mu one nieco trudności – szczególnie zadania z wyodrębnianiem głosek w wyrazie i tworzeniem własnych rymów. Niemniej jednak udało mi się osiągnąć zamierzone cele zajęć terapeutycznych. W związku z tym szczerze mogę stwierdzić, że aplikacja DYSLEKSJA PRO jest skutecznym narzędziem TIK do wykorzystania na specjalistycznych zajęciach z dziećmi z grupy ryzyka dysleksji. Pamiętać jednak należy, że nie każda jednostka terapeutyczna musi opierać się wyłącznie na materiałach interaktywnych, ale warto je stosować dla urozmaicenia zajęć.

Katarzyna Leśniak
nauczycielka w Szkole Podstawowej w Kowalinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry