Data publikacji: 05.05.2022
Autor: Magdalena Jezior, Barbara Turska

Każdy uczeń to wie, jak o psa i kota dba się!

Psy i koty to nasi najlepsi przyjaciele. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną też je uwielbiają, ale czy potrafią właściwie się nimi opiekować?

Canva, Genially, StoryJumper – to tylko niektóre programy, które gwarantują udaną lekcję. Wykorzystanie atrakcyjnych narzędzi, pozwalających na dłuższy czas skupić uwagę, jest szczególnie ważne zwłaszcza w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Możliwość samodzielnego rozwiązywania zadań przygotowanych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej daje im poczucie sprawstwa i umożliwia osiągnięcie sukcesu. Pozwala także na szybkie zweryfikowanie odpowiedzi i jej ewentualną korektę. A co z uczniami, którzy mają problemy z komunikowaniem się? Doskonałą pomocą jest dla nich program Boardmaker, który pozwala na tworzenie tablic tematycznych z obrazkowymi symbolami odpowiednio dobranymi do tematu lekcji.

Autorefleksja

W takim razie, jak to z tym psem i kotem było? Głównym celem zajęć było poznanie sposobów sprawowania prawidłowej opieki nad psem i kotem. Ale zacznijmy od początku. Jakie dźwięki wydaje smutny kot lub zły pies? Tego wszystkiego dowiedzieli się na początku lekcji moi uczniowie. Dzieciaki przekonały się na własne oczy, jak wygląda opuszczony kot i chory pies. Tylko co z tą wiedzą począć? Jak można pomóc głodnemu kotu albo spragnionemu psu? Zwykły wykład na ten temat to byłoby za mało. Jednak kiedy zaangażuje się jednocześnie wzrok i słuch, wtedy łatwiej wyobrazić sobie co można zrobić, aby pomóc naszym czworonożnym przyjaciołom. Jestem przekonana, że zdobyta wiedza zamieniona będzie na praktyczne działanie.

Zajęcia zostały przeprowadzone w drugiej klasie szkoły specjalnej. Uczniowie to czworo dzieci z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, jednak bardzo różniące się między sobą. Dwoje z nich ma trudności w komunikowaniu się i dla nich konieczne jest przygotowywanie pomocy przy pomocy metod AAC (metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej), tak aby na równi z innymi mogli w pełni uczestniczyć w proponowanych aktywnościach. Wszystkie cele zajęć zostały zrealizowane, bo pomimo tak zróżnicowanej klasy spośród proponowanych zadań każdy znalazł coś dla siebie. Co więcej, każdy miał możliwość aktywnie uczestniczyć w lekcji i doświadczyć poczucia sukcesu.

Serdecznie zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu.

Magdalena Jezior
nauczycielka Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja przeprowadzona przez Magdalenę Jezior to interesujący sposób na uwrażliwienie uczniów na potrzeby i los zwierząt. Widać było ogromne zainteresowanie klasy proponowanymi zadaniami. Każdy z uczniów, na miarę swoich potrzeb i możliwości, aktywnie uczestniczył w zajęciach i czerpał satysfakcję z prawidłowo wykonywanych zadań.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry