Data publikacji: 04.05.2022
Autor: Aniela Gocel, Bożena Jarmuł
TIK a spektrum autyzmu
Dzieci z ASD wymagają indywidualizacji działań terapeutycznych, konsekwencji oraz systematyczności podejmowanych działań. Uwzględniając ich wszystkie potrzeby, w pracy terapeutycznej nie wolno zapominać o atrakcyjności prezentowanych ćwiczeń i zadań. Zwiększa się ją używając podczas zajęć multimedialnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Praca podczas zajęć rewalidacyjnych w oparciu o programy „Spektrum autyzmu Pro” i „Spektrum autyzmu Pro 2” (seria Edusensus wyd. Nowa Era, A. Burczyk, A. Mitoraj-Hebel, E. Śniegowska) z dziećmi z ASD miała na celu doskonalenie kompetencji komunikacyjnych i społecznych uczniów.
Użycie takich środków dydaktycznych jak tablica multimedialna zwiększa zainteresowanie uczniów tematem zajęć, powoduje większą aktywizację i motywację do podejmowania działań oraz większe poczucie sprawstwa ucznia. Zdobyte umiejętności uczniowie mogą wykorzystywać w kontaktach z rówieśnikami, jak i z osobami dorosłymi.
Poniżej załączam scenariusz przykładowych zajęć.
Aniela Gocel
pedagog specjalny
nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 33 im. 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej w Lublinie