Data publikacji: 04.05.2022
Autor: Agnieszka Łukasik, Bożena Jarmuł

Przebudzenie wiosny z TIK-iem

Od dawna wiadomo, że najlepszym sposobem na zdobywanie wiedzy i umiejętności przez dzieci jest zabawa i ich bezpośrednia aktywność. Przygotowanie lekcji ciekawych i angażujących uczniów wymaga więc kreatywności ze strony nauczyciela. Aby utrzymać jak najdłużej uwagę dzieci, zajęcia przygotowane dla najmłodszych uczniów szkoły podstawowej powinny być dynamiczne, kolorowe i urozmaicone, zgodne z ich zainteresowaniami i nowinkami technicznymi.

Sposobem na to jest zastosowanie multimedialnych środków dydaktycznych, dzięki którym możemy zapoznać uczniów z nowym materiałem oraz usystematyzować ich dotychczasową wiedzę i utrwalić umiejętności.
Zastosowanie TIK na zajęciach z edukacji przyrodniczej w klasie III szkoły podstawowej, pozwala na przyswojenie zaplanowanego materiału w sposób atrakcyjny i przystępny dla dzieci. Prezentując nowe dla uczniów zagadnienia, nauczycielka odwołuje się do ich dotychczasowej wiedzy o otaczającym świecie przyrody, korzystając jednocześnie z narzędzi internetowych – krzyżówka i ćwiczenie interaktywne przygotowane w portalu Wordwall, quiz na platformie LearningApps, prezentacje multimedialne w aplikacji Genially oraz animacja Slider. Wybierając tematykę zajęć nawiązującą do panującej pory roku – wiosny, prowadząca zajęcia rozwija spostrzegawczość i wyobraźnię uczniów, ich aktywność oraz zainteresowania przyrodnicze, uwrażliwia na piękno ojczystej przyrody, a także kształtuje odpowiedzialność za jej ochronę.

Autorefleksja do przeprowadzonych zajęć

Lekcję udało mi się przeprowadzić zgodnie ze scenariuszem. Na potrzeby zajęć przygotowałam w aplikacji Wordwall krzyżówkę oraz ćwiczenie, polegające na wybraniu prawidłowej odpowiedzi na postawione pytanie. Uczniowie byli zaangażowani, chętnie zgłaszali się i odpowiadali na pytania. Wyświetlona prezentacja multimedialna w aplikacji Genially miała na celu zaprezentowanie nowego materiału , którego przyswojenie zweryfikował quiz utworzony na platformie LearningApps. W celu usystematyzowania wiedzy, dzieci obejrzały zaczerpniętą z Internetu animację Slider, w której zaprezentowano rośliny chronione. W celu ewaluacji zajęć uczniowie uzupełnili karty pracy. Podsumowaniem były także układane przez uczniów zagadki, zawierające informacje o poszczególnych roślinach omawianych na lekcji. W celu zweryfikowania swojej wiedzy dzieci miały samodzielnie wykonać w domu test „Wiosenne przebudzenie kwiatów”, zapisany na platformie Eduelo.

Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja została bardzo dobrze przygotowana. Nauczycielka wykorzystała różnorodne, bardzo atrakcyjne dla uczniów środki dydaktyczne TIK. Na początku zajęć uczniowie zostali zapoznani z celem lekcji i zapisali NACOBEZU. Nauczycielka miała bardzo dobry kontakt z uczniami, którzy podczas zajęć byli aktywni, chętnie podejmowali działania. Nauczycielka nawiązała do posiadanej przez nich wiedzy oraz ich pozaszkolnych doświadczeń. Wzbudziła także ciekawość poznawczą uczniów, uwrażliwiała ich na piękno ojczystej przyrody oraz konieczność jej ochrony. Podczas lekcji kształcone były różnorodne kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się oraz kompetencje społeczne i obywatelskie, a także świadomość i ekspresja kulturalna.

Zapraszam do skorzystania ze scenariusza oraz dołączonych autorskich materiałów w postaci plików lub linków.

Agnieszka Łukasik
nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej
Szkoła Podstawowa nr 39 im. Szarych Szeregów w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry