Data publikacji: 04.05.2022
Autor: Joanna Skwara, Bożena Jarmuł

Gramatyka nie taka nudna – TIK w nauczaniu języka angielskiego

Znajomość gramatyki języka angielskiego jest niezbędna do skutecznego komunikowania się w tym języku. Co więcej, poprawność gramatyczna jest sprawdzana oraz oceniana na egzaminie ósmoklasisty. Warto zaznaczyć, że nauka czasów nie musi kojarzyć się wyłącznie ze żmudnym i monotonnym uzupełnianiem zdań oraz wykonywaniem tysiąca ćwiczeń.

Lekcja, którą przygotowałam, ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat czasu Past Simple. Dołożyłam wszelkich starań, aby forma zajęć była dla uczniów atrakcyjna, a nauka przerabianego materiału efektywna. Wierzę, że realizując wszystkie cele lekcji, uczniowie będą potrafili rozmawiać w języku angielskim o przeszłości. W przedstawionym scenariuszu zdecydowałam się zawrzeć moje ulubione narzędzia internetowe: canva.com (prezentacja multimedialna), www.wordclouds.com (chmura wyrazowa),www.classtools.net/crossword (krzyżówka), www.edpuzzle.com (film wraz z pytaniami), www.baamboozle.com (quiz) oraz www.plickers.com (ewaluacja zajęć).

Autorefleksja do przeprowadzonych zajęć

Lekcję udało mi się przeprowadzić zgodnie z planem. Uczniowie byli zaangażowani, chętnie zgłaszali się i odpowiadali na pytania. Quiz przeprowadzony dzięki narzędziu baamboozle.com wprowadził element rywalizacji i zachęcił wszystkich uczestników lekcji do aktywnej pracy. Obejrzany film, oprócz treści językowych, miał również wartość wychowawczą – przypomniał, że warto pomagać. Na koniec uczniowie mieli okazję skorzystać z ich ulubionego narzędzia TIK – aplikacji plickers.com oraz indywidualnych kodów QR, dzięki którym mogli dokonać ewaluacji zajęć.

Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja została bardzo dobrze przygotowana. Występowała równowaga pomiędzy fazami lekcji. Nauczycielka wykorzystała różnorodne środki dydaktyczne (prezentację multimedialną, krzyżówkę, quiz, film z pytaniami), stworzone za pomocą ciekawych narzędzi internetowych. Ewaluacja została przeprowadzona za pomocą atrakcyjnej aplikacji Plickers i kodów QR. Uczniowie byli bardzo aktywni. Pracowali indywidualnie, w parach i zespołowo. Samodzielnie dochodzili do osiągnięcia celów lekcji. Pani Joanna cały czas kontrolowała pracę uczniów, zwracała się do nich w języku angielskim oraz oczekiwała od nich tego samego. Panowała bardzo dobra, miła atmosfera; dał się zauważyć życzliwy, spokojny ton nauczyciela. Wykorzystany filmik, oprócz aspektu dydaktycznego, wyróżniał się wartościami wychowawczymi, na które nauczyciel skierował uwagę uczniów. Na szczególnie podkreślenie zasługuje umiejętność wykorzystania na wysokim poziomie technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Zapraszam osoby chętne do skorzystania ze scenariusza oraz autorskich materiałów, które zawarte są w linkach lub załącznikach.

Joanna Skwara
Nauczyciel języka angielskiego
Szkoła Podstawowa nr 39 w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry