Z TIK-iem po Australii
Jak poznać odległy świat mając zaledwie 9 lat? Tu z pomocą przychodzi nam wspaniały wynalazek – Internet. Dla nauczyciela – niezwykłe narzędzie w procesie kształtowania wyobrażenia o egzotycznej przyrodzie i rozwijania pasji u dzieci.
Przykuć i utrzymać uwagę ucznia, zmotywować go do wyrażania swoich opinii i rozbudzić zainteresowanie światem przyrody to wyzwanie dla współczesnego nauczyciela, nie tylko edukacji wczesnoszkolnej. Wsparciem nauczyciela w realizacji tych zadań są niejednokrotnie proste programy interaktywne i aplikacje komputerowe, które wizualizują omawiane zagadnienia, nadając im realny wymiar. Wykorzystanie w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej narzędzi TIK zdecydowanie uatrakcyjnia i usprawnia proces kształcenia uczniów. Stanowi pomoc zwłaszcza podczas przekazywania treści związanych z zagadnieniami, które trudno poznać przez własne doświadczenie. Tego rodzaju lekcjami są między innymi lekcje służące poznaniu nowych kontynentów, w szczególności prezentowana tu lekcja „W dalekiej Australii”.
Autorefleksja
Cele lekcji zostały zrealizowane, a zastosowane materiały i aplikacje multimedialne wykorzystałam do pokazania dzieciom krajobrazów i zwierząt Australii. Podczas prezentacji, uczniowie zapoznawali się z fotografiami oraz wyrażali swoje opinie na omawiany temat. Proste ćwiczenia interaktywne przygotowane w LearningApps oraz Wordwall były narzędziem umożliwiającym utrwalenie poznawanych wiadomości. Do udostępnienia ćwiczeń zastosowano tablicę interaktywną, co dodatkowo zaktywizowało uczniów, sprawiło, iż koncentrowali się na wykonywanym zadaniu i słuchali siebie nawzajem. Sprawnie kojarzyli nawet nowe, trudne nazwy z obrazami.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikiem zamieszczonymi poniżej artykułu.
Komentarze obserwatorów zajęć
Nauczyciel na wstępie z użyciem ćwiczenia interaktywnego utrwalił z dziećmi nazwy i położenie kontynentów. Zadanie bardzo pobudziło aktywność dzieci.
Podczas zajęć nauczyciel zaprezentował krótką prezentację multimedialną dotyczącą krajobrazu omawianego kontynentu, dzieci przyglądały się z zaciekawieniem, zwracały uwagę na to, co najbardziej się im podoba. Świetnym pomysłem, który pobudził aktywność ruchową dzieci i pozwolił na odprężenie, była przerwa śródlekcyjna.
W naszej ocenie poprowadzone zajęcia były bardzo interesujące i motywujące. Z pewnością użycie TIK miało na to istotny wpływ – kolorowe prezentacje, interaktywne ćwiczenia spowodowały, że dzieci z radością i zaciekawieniem uczestniczyły w lekcji. Dzięki temu nauczycielowi udało się osiągnąć zamierzone cele. Z obserwacji wynika, że zajęcia prowadzone z użyciem TIK wspierają proces poznawania świata przez dziecko.