Data publikacji: 22.03.2022
Autor: Iwona Anna Żak, Bożena Jarmuł

TIK w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

W szkołach podstawowych, w których uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nauczyciele spotykają się z różnymi rodzajami niepełnosprawności swoich podopiecznych. Niemałą grupą wymagającą dostosowania metod i warunków pracy stanowią dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Uczniowie ci mają większe trudności w przyswajaniu wiedzy, w praktycznym wykorzystaniu zdobytych wiadomości i umiejętności, wolniej pracują i uczą się, mają trudności z orientacją przestrzenną, pojęciami abstrakcyjnymi. Dużo łatwiej przyswajają wiedzę korzystając z materiałów poglądowych, czyli wówczas kiedy mogą korzystać z ilustracji, słuchać poleceń kierowanych do nich bezpośrednio, a także samodzielnie wykonać dostosowane do ich możliwości zadania.

Ogromną pomocą w poznawaniu zjawisk przyrody, zmieniających się pór roku, właściwego doboru garderoby do panujących warunków atmosferycznych czy właściwych zachowań podczas zimowych zabaw jest program „Wspomaganie rozwoju”, wyd. Nowej Ery: Z Tosią przez pory roku… część: Zima. Jest to seria programów do wczesnej terapii zaburzeń funkcji poznawczych i percepcyjno-motorycznych, wspomagania stymulacji wielozmysłowej oraz wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka.

Autorefleksja

Program „Wspomaganie rozwoju” został wykorzystany na zajęciach z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie. Uczeń podczas zajęć, korzystając z laptopa, doskonalił umiejętność słuchania ze zrozumieniem, rozwijał spostrzegawczość i uwagę, rozpoznawał elementy krajobrazu zimowego i zimowej pogody, nazywał je. Z dużą uwagą i zaciekawieniem słuchał komunikatów płynących z programu i poleceń nauczyciela. Starannie wykonywał zadania, odnajdywał poszczególne elementy, wskazywał właściwe ilustracje, tworzył w programie obrazki, a w domu kończył wyklejanie zimowego obrazka do zeszytu. Podjęcie tych działań pozwoliło na realizację celów lekcji.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.

Iwona Anna Żak
nauczyciel specjalista w Szkole Podstawowej nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry