Data publikacji: 22.03.2022
Autor: Maria Pastucha, Barbara Turska

Uczyć bawiąc, bawić ucząc – w krainie ułamków zwykłych

Matematyka często kojarzy się z godzinami żmudnych ćwiczeń, jednakże nie zawsze musi tak być. Przy wykorzystaniu TIK zajęcia mogą stać się atrakcyjne dla uczniów i pozostawić pozytywne nastawienie do przedmiotu. Lekcją, na której intensywnie można wykorzystać nowoczesne technologie, jest powtórzenie.

Przedstawiony scenariusz lekcji jest powtórzeniem z ułamków zwykłych, dlatego nie skupia się na wprowadzeniu jednego zagadnienia, ale na przypomnieniu poszczególnych umiejętności. Aby uczeń nie znudził się rozwiązywaniem przykładów z podręcznika, w scenariuszu wykorzystano to, co mu bliskie – portale internetowe, ćwiczenia interaktywne, telefony, tablicę interaktywną, kody QR. Praca w grupach i towarzyszący jej element rywalizacji wspomagają zaangażowanie ucznia. Uczniowie podczas zajęć znajdują się niejako w „pokoju zagadek” – po rozwiązaniu jednego zadania, otrzymują kopertę z następnym. Oprócz zadań w kopercie są karteczki z literkami i ułamkami. Po odpowiednim ułożeniu ułamków, grupa uzyskuje hasło i na zakończenie otrzymuje kod do testu online podsumowującego lekcję. Zadaniem nauczyciela podczas zajęć jest udzielanie wskazówek, naprowadzanie na właściwy tok rozumowania.

Autorefleksja

Założone cele lekcji zostały zrealizowane. Wybrane metody ćwiczeń były urozmaiceniem, powodowały, że lekcja była pozytywnie odbierana przez uczniów i byli oni zaangażowani w zajęcia. TIK zawsze w pewien sposób wpływa na koncentrację uwagi ucznia i motywuje do pracy. Zastosowanie pracy w grupie dodatkowo kumulowało efekt dydaktyczny. Kolejną motywacją było także wyróżnienie najlepszych uczniów dodatkową oceną. Niemniej jednak, w konsekwencji rzetelnej pracy, każdy mógł być nagrodzony pozytywną oceną na sprawdzianie. Zazwyczaj na lekcji dostrzega się rzeczy, które można jeszcze dopracować – ulepszyć lub poprawić. Oceniam tę lekcję pozytywnie i myślę, że została dobrze przygotowana oraz przeprowadzona.

Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja została wysoko oceniona przez uczestniczących w niej obserwatorów. Przebieg zajęć był zgodny ze scenariuszem, a zamierzone cele zostały osiągnięte. Zastosowane metody sprawiły, że uczniowie byli aktywni, chętnie dzielili się wiedzą z kolegami i koleżankami z klasy, co wpływało na ich rozwój umiejętności ćwiczonych na zajęciach.

Zapraszam Państwa do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.

Maria Pastucha
nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 40 im. Lubelskiego Lipca 1980 w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry