Relacja z XV Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych "Dobre praktyki"
Spotkanie nauczycieli przedmiotów humanistycznych w Szkole Podstawowej nr 7 w Chełmie w dniu 22 listopada rozpoczęła lekcja otwarta prowadzona przez Elżbietę Pałczyńską-Prus.
Lekcja dotyczyła bohatera lektury „Szatan z VII klasy” i miała tytuł: „Najbystrzejszy chłopak w całej szkole – kim tak naprawdę był Adaś Cisowski?” (zob. konspekt ze wskazaniem czynności uczniów).
Zebrani nauczyciele z dużą uwagą obserwowali kolejne fazy lekcji, która była prowadzona z wykorzystaniem metod aktywizujących, urozmaiconych środków dydaktycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnej: projektu edukacyjnego w postaci WebQuestu, platformy Kahoot, generatora kodów QR, a także burzy mózgów, lapbooka, pracy grupowej.
Podczas zajęć można było zaobserwować duże zaangażowanie uczniów, którzy cały czas wykonywali różne czynności, które – jak sądzę – sprawiały im dużo radości: oglądali fragment filmu, wykonywali zadania wskazane w WebQueście, a wykorzystując smartfony i skanery określali i klasyfikowali cechy bohatera zakodowane w kodzie QR. Pisali ogłoszenie na temat poszukiwania głównego bohatera, doskonaląc tę formę wypowiedzi i jednocześnie podkreślając wygląd zewnętrzny bohatera.
Uczniowie wiele zadań wykonywali w grupach, ale również udzielali odpowiedzi ustnych, podawali argumenty do zajmowanego stanowiska, a pod koniec lekcji, wykorzystując platformę Kahoot, rozwiązywali quiz przygotowany wcześniej przez nauczyciela.
W dalszej części Forum Elżbieta Pałczyńska-Prus przedstawiła swoje wrażenia z lekcji, stopień osiągnięcia celów, uwagi, które nasunęły się bezpośrednio po przeprowadzonych zajęciach, a następnie nauczyciele wypowiadali się na temat metod nauczania, aktywizacji uczniów i wykorzystania TIK.
W kolejnym punkcie spotkania Marta Daniłowicz ze Szkoły Podstawowej w Wojsławicach – dzieląc się wiedzą i doświadczeniem – zaprezentowała Regulamin teleturnieju czytelniczego „Jeden z dziesięciu”, który został zorganizowany w związku z prowadzoną przez nią innowacją pedagogiczną „Czytanie dewizą na życie” oraz opracowane pytania związane z teleturniejem. Prezentowane pytania i zestawy odpowiedzi mogą stanowić pewną inspirację do opracowania własnego zestawu pytań.
Następnie Teresa Kozioł przedstawiła temat: Edukacja polisensoryczna w nawiązaniu do szkolenia „Nowoczesne metody pracy wspierające proces uczenia się”. Zaprezentowała krótko stanowisko neurodydaktyki związane z wykorzystaniem zdobytej wiedzy o pracy mózgu do zmiany metodyki nauczania w celu zwiększenia skuteczności kształcenia i uczenia się uczniów – zamieszczone w publikacji pod redakcją Wiesława Sikorskiego „Neuroedukacja”.
Podkreśliła, że do podjęcia nauczania polisensorycznego czyli wielozmysłowego niezbędna jest wnikliwa wiedza o uczniach, m.in. rozpoznanie preferencji sensorycznych poprzez obserwację, rozmowę z uczniami i rodzicami oraz wskazanie uczniowi zadań diagnostycznych do wykonania, co pozwoli na zastosowanie odpowiednich ćwiczeń ułatwiających naukę szkolną, przynoszących radość z wykonywania, np. lapbooki, i dostosowanych do ich indywidualnych możliwości.
Teresa Kozioł zaprezentowała WebQuesty przygotowane przez różnych nauczycieli podczas kursu „Projekt edukacyjny jako WebQuest”, które znajdują się na blogu pod adresem: http://technologiainfikom.blogspot.com/p/nasze-blogi.html
Spotkanie prowadzone było w formie seminarium. Uczestniczyło w nim 20 nauczycieli, w tym Agnieszka Zapora, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 w Chełmie.
Na uwagę zasługuje wyjątkowa postawa uczniów i ich zaangażowanie podczas lekcji związane z pracą różnymi metodami, wykorzystaniem TIK i tworzeniem lapbooków. Po zajęciach uczniowie chętnie prezentowali swoje prace i rozmawiali z gośćmi na ich temat.
Serdecznie dziękujemy Dyrekcji SP nr 7 w Chełmie, nauczycielom, którzy dzielili się wiedzą, nauczycielom uczestniczącym w spotkaniu i wspaniałym uczniom klasy VI SP nr 7 w Chełmie.