Data publikacji: 15.02.2019
Autor: dr Katarzyna Czubała-Vyborov

Z kuchnią rosyjską za pan brat

Jednym z działów tematycznych omawianych na lekcjach języka rosyjskiego jest kuchnia rosyjska. Wdzięczny i smaczny temat. Nazwy potraw i ich zdjęcia inspirują do połączenia teorii z działaniem praktycznym, nauki z zabawą. Chciałabym podzielić się z Państwem pomysłem na realizację tematyki kulinarnej podczas cyklu zajęć języka rosyjskiego.

Celem było zapoznanie uczniów z potrawami kuchni rosyjskiej, z obsługą samowara, rolą pieca w życiu Rosjan, znaczeniem chleba, kaszy i kiszonek, przyrządzenie blinów oraz sałatki Olivier według receptury Rosjanina, a także utrwalenie leksyki dotyczącej restauracji oraz przyrządów kuchennych.

Celem było zapoznanie uczniów z potrawami kuchni rosyjskiej, z obsługą samowara, rolą pieca w życiu Rosjan, znaczeniem chleba, kaszy i kiszonek, przyrządzenie blinów oraz sałatki Olivier według receptury Rosjanina, a także utrwalenie leksyki dotyczącej restauracji oraz przyrządów kuchennych.

Środki dydaktyczne, które wykorzystałam podczas zajęć to: samowar, chochloma, ilustrowana książka kucharska „Русская кухня”, ścierki kuchenne oraz fartuch z matrioszkami, gitara, mapa Rosji, płyta CD z rosyjskimi czastuszkami, prezentacja „Kuchnia rosyjska”.

Formy pracy były różne: zespołowa, grupowa i indywidualna. Zastosowałam następujące metody i techniki pracy: burzę mózgów, pogadankę, elementy wykładu, objaśnienie, scenki rodzajowe, pracę z tekstem, metodę tłumaczeniową, komunikacyjną oraz praktycznego działania.

Cykl zajęć miał następujące etapy:

  1. Burza mózgów – skojarzenia z wyrażeniem „русская кухня” (praca w grupach).
  2. Mapa Rosji – zapoznanie uczniów z różnymi regionami kulinarnymi Rosji (Moskwa, Ałtaj, Syberia, itp.)
  3. Krótkie przedstawienie przez młodzież wcześniej przygotowanych informacji z Internetu na temat Tuły i samowarów oraz chochlomy. Prezentacja rekwizytów.
  4. Wspólne czytanie i oglądanie ludowej bajki rosyjskiej „Курочка ряба”; zwrócenie uwagi na samowary, naczynia drewniane oraz miejsce tradycyjnego pieca w centrum izby. Wykorzystanie Internetu: https://ru.depositphotos.com/stock-photos/русская-печка.html
  5. Prezentacja zdjęć potraw rosyjskich z Internetu: https://studyinrussia.ru/ > Жизнь в России > Условия жизни
  6. Dopasowywanie opisów potraw do fotografii (praca w grupach).
  7. Pogadanka na temat świątecznych potraw w Rosji i w Polsce (сочиво, рыба по-гречески, взвар из сухих фруктов).
  8. Wspólne śpiewanie piosenki rosyjskiej o urodzinach „Песенка Крокодила Гены” przy akompaniamencie gitary; wyjaśnienie dużego znaczenia urodzin w życiu Rosjan.
  9. Odgrywanie scenek rodzajowych: zamawianie typowych dań kuchni rosyjskiej w restauracji; objaśnienie znaczenia słowa „чаевые”.
  10. Spotkanie z Rosjaninem: zapoznanie młodzieży z recepturą blinów i sałatki Olivier (książka „Русская кухня”).
  11. Prezentacja na temat kuchni rosyjskiej (znaczenie pieca, chleba, kaszy i kiszonek w życiu Rosjan, filmiki dotyczące przyrządzania pielmieni oraz opinii obcokrajowców na temat kuchni rosyjskiej), przygotowana przez doktorantkę KUL w Lublinie w ramach współpracy naszej szkoły z IFS KUL w Lublinie.
  12. Degustacja przygotowanych przez uczniów dań kuchni rosyjskiej: бутерброды с икрой, оладьи, салат Оливье, блины, русские пряники, шоколады, конфеты, кедровые орехи и чай из самовара. Słuchanie rosyjskich czastuszek.
  13. Minikonkurs dla chętnych uczniów – wpisz wyrazy po rosyjsku:
    • Naczynie, w którym gotuje się zupę to _____ .
    • Pierożki nadziewane mięsem to _____ .
    • Napiwek to _____ .
    • Bliny smaży się na _____ .
    • Danie wigilijne: pszenica z makiem, miodem i bakaliami to _____ .
    • Rosyjski piec nazywa się _____ .
    • Zupa rybna to _____ , a zupa z dużą ilością warzyw i różnymi gatunkami mięsa – _____ .
    • Kawiarnia to _____ , a kawa to _____ .
    • Drewniane malowane naczynia to _____ .
    • W nim przyrządza się tradycyjnie herbatę _____ .
    • Gotować to _____ , a smażyć to _____ .
  14. Podsumowanie, ocena aktywności uczniów, ankieta ewaluacyjna.

Powyższe przedsięwzięcie umożliwiło młodzieży zapoznanie się z leksyką dotyczącą restauracji, typowych potraw rosyjskich, przyrządów kuchennych. Uczniowie poznali czasowniki typu: варить, жарить, печь, тушить, готовить, utrwalili nazwy artykułów spożywczych oraz zwrotów używanych w restauracji. Ponadto dowiedzieli się, jak kuchnia rosyjska postrzegana jest na świecie, dlaczego samowar, chleb, kawior, kasze i kiszonki pełnią dużą rolę w życiu Rosjan.

Zajęcia lekcyjne były doskonałą okazją do nauki tolerancji, szacunku do obcej kultury, a także poznania nowych smaków, np.: kawioru. Przedsięwzięcie to udowodniło, że praktyczne działanie jest efektywną metodą pracy. Każdy lubi smakołyki. Czy zabawa nie jest zatem skuteczną formą przemycania elementów językowych i kulturowych?

W czasie zajęć posługiwałam się podręcznikiem M. Zyberta "Новый диалог 2" oraz zeszytem ćwiczeń. Wykorzystałam książkę "Русская кухня" oraz bajkę ludową "Курочка ряба", a także materiały internetowe - adresy podałam w artykule.

Poniżej przedstawiam zdjęcia potraw rosyjskich wykonanych przez uczniów. Podsumowanie cyklu zajęć miało formę degustacji.

dr Katarzyna Czubała-Vyborov
Zespół Szkół Ekonomicznych i Mundurowych w Chełmie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry