Charakterystyka innych gatunków roślin jagodowych
Tablica interaktywna wykorzystana podczas lekcji daje uczniom możliwość użycia dodatkowych narzędzi edukacyjnych, jak quizy i testy internetowe. Ułatwia zrozumienie i zapamiętanie omawianego materiału i w aktywny sposób angażuje uczniów do pracy na lekcji.
Korzystanie z tablicy interaktywnej podczas lekcji wzbudza zainteresowanie uczniów i zachęca do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Uczniowie chętnie wykonują zadania przy tablicy z wykorzystaniem narzędzi TIK. Dodatkowo materiały dydaktyczne z lekcji można udostępniać uczniom, umieszczać w chmurze, dzięki czemu mogą w każdej chwili wrócić do omawianego zagadnienia. Zwiększa to motywację do nauki i znacząco wpływa na zaangażowanie i chęć do pracy własnej uczniów.
Quizlet to platforma internetowa, którą można wykorzystać jako narzędzie dydaktyczne. Za jej pomocą udostępniane są zdjęcia, filmy czy fiszki. Quizlet daje możliwość stworzenia zadań i testów z każdego przedmiotu, które można zaprezentować na tablicy interaktywnej. To narzędzie stworzone dla celów edukacyjnych, zaprojektowane w prosty i czytelny sposób, a jednocześnie atrakcyjny dla uczniów. Mogą dzięki niemu ćwiczyć swoje umiejętności, sprawdzać oraz doskonalić poziom wiedzy. Canva jest darmowym programem do tworzenia prezentacji, zaproszeń, ulotek czy broszur. Łatwa w obsłudze, pozwala w szybki i ciekawy sposób stworzyć konspekt do omawianego tematu.
Cyfrowe narzędzia edukacyjne takie jak Canva czy Quizlet wspomagają proces edukacyjny, są interesujące dla uczniów, zwiększają ich zaangażowanie na lekcjach, a co za tym idzie lepsze przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie informacji z zajęć. Można z nich korzystać bezpłatnie.
Autorefleksja
Wykorzystanie tablicy interaktywnej, dostępnych narzędzi i programów TIK wzbudziło bardzo duże zainteresowanie uczniów podczas lekcji. Duże, kolorowe obrazy dostępne na platformie sprawiły, że temat stał się dla uczniów atrakcyjny i bardziej zrozumiały. W obecnych czasach młodzież niechętnie korzysta z książek, za to czerpie wiedzę i informacje z Internetu. Myślę, że taki sposób prowadzenia lekcji jest im bliższy i lepiej przyswajalny, ponieważ tak nauczyli się funkcjonować. Wykorzystane narzędzia dydaktyczne z zastosowaniem TIK nie stanowiły dla uczniów trudności, używali ich w sposób intuicyjny, naturalny. Co ważne, nie zauważyłam żadnych oznak stresu czy tremy, co często towarzyszy uczniom podczas odpowiedzi, wręcz przeciwnie, chętnie zgłaszali się do pracy przy tablicy. Uczniowie dobrze opanowali materiał omawianego tematu. Nauczyli się nazewnictwa oraz rozpoznawania roślin jagodowych zawartych w podstawie programowej.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Pani Ilona Kwietniewska-Purc przeprowadziła lekcję w sposób bardzo ciekawy dla uczniów. Omawiany materiał wzbudził ich zainteresowanie, aktywnie uczestniczyli w ćwiczeniach z wykorzystaniem narzędzi TIK. Zrealizowana została podstawa programowa szkolnictwa branżowego dla omawianego tematu.