Data publikacji: 28.03.2024
Autor: Barbara Bałdyga, Barbara Turska

Genialne narzędzie pracy w edukacji wczesnoszkolnej

Każdy nauczyciel jest zobligowany do realizacji założeń podstawy programowej. Pozostawiona jest mu poniekąd dowolność co do sposobu jej realizacji i doboru środków dydaktycznych. Jednak analizując podstawę programową nie sposób nie zauważyć coraz większego nacisku na wdrożenie nowoczesnych (cyfrowych) mediów dydaktycznych już od najmłodszych lat. Najbardziej rozbudowanym i oferującym najwięcej funkcji do przygotowania interaktywnych ćwiczeń jest Genial.ly (Genially).

Współczesny nauczyciel powinien mieć świadomość, że wykład i tekst podręcznika to obecnie za mało, aby skutecznie i ciekawie nauczać treści i kształcić przydatne umiejętności. Dostępnych jest wiele ciekawych aplikacji i programów multimedialnych, za pomocą których nauczyciele mogą przygotować ćwiczenia interaktywne. W ostatnim czasie bardzo popularne stały narzędzia na platformie Genially, gdzie nauczyciele znajdą dostęp do licznych szablonów ułatwiających tworzenie materiałów dla uczniów. Zajęcia zintegrowane wzbogacone materiałami wygenerowanymi za pośrednictwem Genially uatrakcyjnią temat lekcji i zmotywują uczniów. W wersji darmowej platforma oferuje duży wybór interaktywnych wzorów i rozwiązań. Sposób poruszania się po niej jest na tyle intuicyjny, że nie powinien stanowić problemu z przygotowaniem wybranych zadań. W pracy z małymi dziećmi najlepiej sprawdzą interaktywne obrazy zawierające dowolną liczbę punktów dostępu (znaczników), skupiających uwagę dzieci. Kryją się pod nimi łącza do zadań, grafik, filmów lub innych materiałów uzupełniających. To co stanowi zawartość interaktywnego obrazu, powinno nawiązywać do tematyki zajęć oraz być podporządkowane ich celom.

Autorefleksja

Przygotowując każdorazowo zajęcia zadaję sobie pytanie: Z jaką wiedzą i jakimi umiejętnościami uczniowie wyjdą z zajęć? To daje mi bazę do przygotowania takich zajęć, by każdy uczeń był zaangażowany, zaciekawiony i zmotywowany do podejmowania wysiłku umysłowego na lekcjach. Różnorodność oprogramowania zachęca mnie do poszukiwania, odkrywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań, umożliwiając hybrydowy model edukacji. Internet stał się narzędziem wspomagającym organizację pracy. Kładzie podstawę pod nowoczesny, mobilny warsztat pracy nauczyciela, a także wytworzone przez niego materiały edukacyjne, które można nieustannie modyfikować, szybko i łatwo aktualizować i dostosowywać do potrzeb uczniów. W społeczeństwie uczącym się, w nowoczesnym modelu edukacyjnym TIK, jest rodzajem wsparcia w ciągłym doskonaleniu się i rozwoju. Zajęcia spełniły moje oczekiwania i były zarazem ciekawą formą nauki dla uczniów.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Barbara Bałdyga
nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 58 w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

Pani Barbara Bałdyga, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, przeprowadziła lekcję otwartą, na temat: „Zimowe zabawy słowem”. Lekcja została zrealizowana w rytmie starannie zaplanowanych faz. Uczniowie zostali powitani rymowanką wprowadzającą zaciekawienie, pogodny nastrój i atmosferę zabawy.

Kolejnym etapem lekcji była analiza treści wiersza autorstwa Małgorzaty Strzałkowskiej na temat piękna polskiej mowy. Uczniowie mieli okazję zaprezentować umiejętność pięknego czytania. Nauczycielka przygotowała dla uczniów materiały umożliwiające rozpoznawanie środków stylistycznych używanych w wierszach: rym, wyraz dźwiękonaśladowczy, zdrobnienia i zgrubienia, porównania i wyszukiwanie środków stylistycznych w czytanych wierszach. Wśród załączników do lekcji znalazły się słowniczek pojęć oraz teksty wybranych wierszy.

Podczas lekcji uczniowie rozwijali kompetencje językowe nazywając środki stylistyczne w wierszach, a także wymieniając przykłady wyrazów rymujących się. Ponadto uczniowie wyjaśniali zastosowanie środków stylistycznych oraz rozróżniali zdrobnienia i zgrubienia w wierszu. Mieli możliwość wzbogacenia swojego zasobu słów poprzez układanie zdań i czytanie wiersza z poprawną interpretacją. Zastosowali poznane środki stylistyczne w pracy pisemnej. Układali własne rymowanki na zasadzie kończenia zdań. Zadania miały zróżnicowany stopień trudności i odwoływały się do różnych sposobów przyswajania wiedzy, w zależności od predyspozycji ucznia.

Na lekcji zastosowano do pracy z uczniem możliwości techniczne oferowane przez platformę Genially. Szeroka paleta narzędzi umożliwiła przekazanie treści zaplanowanych dla uczniów klasy drugiej, w sposób uporządkowany, według zamierzeń nauczycielki. Nowe zagadnienia prezentowane były w rytmie dostosowanym do możliwości uczniów. Sposób pracy na lekcji pozwolił nauczycielowi na podążanie za potrzebami uczniów o różnych możliwościach edukacyjnych. Rozwiązania technologiczne ułatwiły zaplanowanie tempa lekcji i uporządkowanie treści.

Prezentacja Genially oraz aplikacja Wordwall zostały zastosowane w sposób uzasadniony, z korzyścią dla skutecznego nauczania. Nauczycielka podniosła poziom atrakcyjności lekcji poprzez zastosowanie animowanych elementów do zaprezentowania zagadnień dotyczących piękna mowy ojczystej. Poprzez swoje kreatywne podejście zachęciła uczniów do zaangażowania się w procesie uczenia się. Polecenia dla uczniów były czytelne i umożliwiały osiągniecie sukcesu.

Nauczycielka świadomie dokonała selekcji materiałów ze względu na ich interaktywny charakter oraz atrakcyjność wizualną. Zastosowała najbardziej efektywny sposób nauki przez zabawę i doświadczanie różnych sytuacji. Interakcja uczniów i nauczyciela w fazie podsumowującej lekcji wskazała na wysoki poziom satysfakcji z osiągniętych efektów nauki oraz doznanie radości ze współpracy w zespole klasowym.

Pani Barbara Bałdyga opracowała scenariusz lekcji dostosowanej dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Zawiera on wiele elementów odwołujących się do stylu uczenia się, indywidualnych predyspozycji i temperamentu ucznia.

Nauczycielka przeprowadziła lekcję zgodną z celem programu Aktywna Tablica, potwierdzając potrzebę rozwoju infrastruktury szkolnej oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Małgorzata Konarzewska
Wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 58 w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry