Czekoladowe cukierki dla czarującej Celinki – różnicowanie głosek cz i c
Czapka czy capka, czukierek czy cukierek?... Z takimi dylematami borykają się uczniowie posiadający trudności z percepcją słuchową, których jest we współczesnym świecie, nastawionym na obraz, coraz więcej. Często szkoła jest środowiskiem, gdzie problem zostanie zauważony i oceniony, czy dane realizacje mieszczą się w normach rozwojowych.
Poniższy scenariusz może posłużyć jako element diagnostyczny bądź terapeutyczny, w zależności od potrzeb prowadzącego. Głównym celem zajęć przeprowadzonych zgodnie z jego treścią jest usprawnianie słuchu fonemowego oraz rozwijanie poprawnej wymowy. Uczeń dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnej może zobaczyć, w jaki sposób realizowane są dane głoski przez ludzkie narządy mowy, może usłyszeć prawidłowe realizacje, sam potrenować ich wymowę, aż w końcu wykorzystać w praktyce podczas rozwiązywania zadań. Materiał przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 edukacji wczesnoszkolnej; może być wykorzystany zarówno na zajęciach indywidualnych, jak i grupowych. Zawiera ryciny z budową aparatu artykulacyjnego, rentgenogramy przedstawiające miejsce artykulacji głosek [cz] oraz [c] i animacje realizacji głosek (także realizacje dźwiękowa).
Autorefleksja
Z wieloletniej praktyki prowadzenia zajęć logopedycznych w oświacie dostrzegam coraz większą potrzebę stosowania nowoczesnych metod pracy ze współczesnymi uczniami. Warto, aby zajęcia specjalistyczne były wzbogacane elementami TIK – pozwoli to na zwiększenie atrakcyjności sposobu przekazania wiedzy, czy też urozmaicenie często żmudnych ćwiczeń logopedycznych. Wprowadzając zadania wykorzystujące TIK, tak jak w przykładowym scenariuszu, zauważam większe zaangażowanie dzieci podczas zajęć, zainteresowanie tematem, a co za tym idzie, lepsze efekty pracy.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Zajęcia zostały przeprowadzone w sposób bardzo urozmaicony. Pojawiły się elementy klasyczne w terapii logopedycznej, jak np. korzystanie z lusterek, przedstawianie wzorca realizacji głosek przez prowadzącą, ale także nowoczesne, wykorzystujące użycie technologii informacyjno-komunikacyjnej. Dzieciom bardzo spodobało się przedstawienie animacji realizacji głosek, a także samodzielne korzystanie z tablicy interaktywnej podczas rozwiązywania zadań.