Dzięki TIK nauczysz w mig!
Tematem poniższego artykułu jest wykorzystanie narzędzi TIK w edukacji wczesnoszkolnej podczas zajęć z edukacji przyrodniczej. Artykuł skierowany jest do nauczycieli, którzy chcą poznać konkretne sposoby wykorzystania metod cyfrowych w nauczaniu zintegrowanym.
U uczniów na etapie nauczania początkowego dopiero kształtuje się umiejętność myślenia abstrakcyjnego. Stąd tak ważne są wszelkiego rodzaju wizualizacje oraz konkretyzacje treści kształcenia. Spośród licznych narzędzi TIK możliwości wizualizowania umożliwia m. in. tablica interaktywna. Treści z edukacji przyrodniczej są doskonałym materiałem do wizualizacji. Wskazane jest, żeby podczas lekcji stosować nie tylko materiał werbalny, ale także zaprezentować uczniom rysunki, plansze edukacyjne, fotografie czy też film, które zobrazują im omawiany temat następstw powtarzalności pór roku i porządku następujących po sobie miesięcy.
Autorefleksja
W przygotowanej przeze mnie lekcji z zakresu edukacji przyrodniczej wykorzystałam narzędzia, które ułatwiły uczniom zrozumienie i zapamiętanie większej ilości materiału. Ćwiczenia interaktywne w aplikacji Wordwall spowodowały, że uczniowie z większym zaangażowaniem i chętniej niż zwykle włączali się w zdobywanie wiedzy. Wykorzystanie metod opartych na obserwacji, działaniu czy zabawie sprawiło, że dzieci częściej i śmielej się wypowiadały i były bardziej aktywne. Również praca w grupie w czasie lekcji dawała dzieciom wiele satysfakcji i zadowolenia, uczniowie nie tylko się świetnie bawili, ale nawiązywali pozytywne relacje. Wspólne wykonywanie zadań to wzajemne wsparcie, przynależność do grupy, umiejętność słuchania siebie nawzajem oraz okazja do lepszego poznania się. W czasie lekcji, oprócz metod interaktywnych, wykorzystane zostały również metody klasyczne tj. plansze z porami roku, fotografie, kolorowanka tematyczna, rozsypanki zadaniowe do pracy indywidualnej oraz grupowej.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarze obserwatorów zajęć
Prowadząca zajęcia nauczycielka Anna Siatka efektywnie wykorzystała czas. Zaproponowała mnóstwo ćwiczeń z wykorzystaniem narzędzi TIK, przez co wzbogaciła treści kształcenia. Uczniowie byli zmotywowani do pracy i z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w lekcji. Lekcja z wykorzystaniem monitora interaktywnego była nie tylko ciekawą prezentacją zaplanowanego tematu, ale również stwarzała uczniom możliwości uczenia się wielozmysłowego poprzez obraz, dźwięk i dotyk. Uczniowie z zainteresowaniem oglądali film, który w sposób bardzo przystępny wyjaśnił, dlaczego są i jak zmieniają się pory roku oraz które miesiące należą do poszczególnych pór roku. Uczniowie mieli możliwość wykonania zadań motorycznych: kolorowanie pór roku, a także zadań wymagających ruchu: dopasowywanie miesięcy do pór roku na ekranie dotykowym, przyczepianie karteczek z nazwami świąt do pór roku zaprezentowanych na plakacie. Różnorodność środków dydaktycznych wzbogaciła lekcję i wpłynęła na zaangażowanie wszystkich uczniów, którzy bardzo chętnie brali udział w zadaniach.