Data publikacji: 28.03.2024
Autor: Łukasz Bzowski, Barbara Turska

Smartfonowe aplikacje na lekcjach języka angielskiego

Wykorzystanie smartfona podczas lekcji może być skutecznym narzędziem edukacyjnym, umożliwiającym szybki dostęp do zasobów internetowych oraz aplikacji edukacyjnych, które mogą ułatwić proces nauki i zrozumienie materiału.

Możliwość korzystania ze smartfona podczas zajęć może zachęcać uczniów do aktywnego uczestnictwa. Dzięki interaktywnym aplikacjom do głosowania, quizom online czy udostępnianiu materiałów w chmurze zwiększa się zaangażowanie i motywacja uczniów do nauki. Należy zwrócić również uwagę na to, aby urządzenia te służyły głównie celom edukacyjnym, a nie odwracaniu uwagi uczniów od procesu nauczania. Warto więc korzystać z aplikacji, które wspomagają ten proces. Należą do nich: Padlet, czytnik kodów QR, czy testportal.pl

Padlet to platforma internetowa, która umożliwia użytkownikom tworzenie interaktywnych tablic, na których można udostępniać różnorodne treści, takie jak: zdjęcia, filmy, notatki czy linki, co sprzyja współpracy i wymianie pomysłów w grupie. Czytnik kodów QR to praktyczne narzędzie, które umożliwia skanowanie kodów QR za pomocą smartfona, ułatwiając tym samym szybkie przekazywanie treści lub uzyskiwanie dodatkowych danych na temat produktów, miejsc czy wydarzeń. Testportal.pl to platforma internetowa, która oferuje szeroki zakres testów i quizów z różnych dziedzin wiedzy, umożliwiając użytkownikom skuteczne przygotowanie się do egzaminów szkolnych, testów kwalifikacyjnych czy po prostu poszerzenie swojej wiedzy w interesujących obszarach.

Autorefleksja

Głównym celem przeprowadzonej przeze mnie lekcji, oprócz oczywistego – realizacji podstawy programowej w I klasie szkoły branżowej I stopnia – było wprowadzenie oraz rozszerzenie słownictwa używanego podczas opisywania marzeń i celów życiowych moich uczniów. Wykorzystałem do tego wyżej wymienione urządzenia i narzędzia TIK, które są powszechnie używane, a zarazem darmowe. Dodatkowo skorzystałem z dostępnej dla nauczycieli strony testportal.pl. Jej głównymi zaletami jest intuicyjny interfejs, oszczędność czasu, jeśli chodzi o sprawdzanie i ocenianie wyników. Ciekawymi i przydatnymi funkcjami są możliwość losowego wyświetlania pytań i zadań, ustawienie czasu rozwiązania całego testu/quizu bądź konkretnych zadań, jak również opcja wyświetlania komunikatów z ostrzeżeniem – w razie prób korzystania z niedozwolonej „pomocy” podczas rozwiązywania testu. Uważam, że dzięki zastosowaniu rozwiązań cyfrowych moi uczniowie chętniej i aktywniej brali udział w procesie dydaktycznym. Użycie tablicy multimedialnej oraz smartfonów wpłynęło na ich zainteresowanie oraz koncentrację. Jako osoby interesujące się elektryką oraz nowymi technologiami i gadżetami dość sprawnie i chętnie przychodzili do tablicy w celu wykonania zadań na lekcji. Myślę, że stanowiło to ciekawą i interesującą odmianę, jeśli chodzi o naukę przedmiotów ogólnokształcących.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Łukasz Bzowski
nauczyciel języka angielskiego w Branżowej Szkole Elektrycznej I stopnia w ZSEN im. Prof. K. Drewnowskiego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Nauczyciel poprawnie skonstruował jednostkę lekcyjną. Podczas lekcji zachowane były warunki i sposoby realizacji podstawy programowej dla szkolnictwa branżowego. Pan Łukasz Bzowski wykorzystał na lekcji popularne i powszechnie dostępne narzędzia TIK, które podobały się uczniom, co sprawiło, że chętnie i aktywnie brali udział w lekcji. Zachowana była dyscyplina oraz estetyka pracy. Wszystkie treści zostały wyczerpująco wyjaśnione, a zadania wykonane prawidłowo.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry