Cykl komórkowy i mitoza interaktywnie
Czy trudne do wyobrażenia zagadnienia cyklu komórkowego i mitozy da się przedstawić w taki sposób, żeby uczeń zbudował w swojej głowie wyobrażenie tych procesów? Można tego dokonać korzystając z technik informacyjno-komunikacyjnych.
Temat cyklu komórkowego i mitozy często są trudne dla uczniów. Żeby uczeń zrozumiał mitozę, nauczyciel musi go dobrze wprowadzić w temat cyklu komórkowego, zwracając szczególną uwagę na sens fazy S, poprzedzającej podział komórkowy. Lekcja jest bogata w treści i aby utrzymać ucznia przy uwadze warto zastosować techniki wizualizujące przedstawiane treści. Warto więc sięgnąć do materiałów zgromadzonych w Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Są one łatwo dostępne i zróżnicowane. Można skorzystać z tekstu do analizy, symulacji procesu, jak i interaktywnych ćwiczeń do wykonania na tablicy multimedialnej. LearningApps jest darmową platformą, gdzie nauczyciel może samodzielnie stworzyć ćwiczenia dopasowane do potrzeb lekcji. Zadania bazujące na opisach i grafikach angażują wielu uczniów, co sprzyja całemu procesowi uczenia się. Na koniec warto, aby nauczyciel podsumował lekcje przy użyciu krótkiego testu w aplikacji Quizizz. Wyniki testu można przedstawić w formie raportu, co pozwoli na dokonanie wspólnej refleksji na temat stopnia zrealizowania tematu.
Autorefleksja
Podeszłam dość ambitnie do lekcji otwartej, wybierając tak trudny dla uczniów temat. Zaplanowałam dużo treści, co wymagało dość szybkiego tempa prowadzenia. Cel lekcji uważam jednak za osiągnięty. Zastosowane techniki informacyjno-komunikacyjne angażowały uczniów w lekcję i nawet jeśli coś pozostało niezrozumiałe, to uczeń z lekcji wyszedł z informacją, co musi dopracować. Zdjęcia, wizualizacje i film pozwoliły młodzieży na zbudowanie obrazu przedstawianych procesów, a testy i ćwiczenia przeprowadzane po każdym etapie pozwoliły na autoewaluację.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Cel zajęć został osiągnięty. Podejście do tematu było nowoczesne. Zajęcia można określić jako bardzo ciekawe i dynamiczne, angażujące uczniów. Nauczycielka zainteresowała uczniów tematem. Zastosowała różnorodne techniki oraz pracę indywidualną i grupową. Szybkie tempo lekcji wymagało ciągłego zaangażowania uczniów w tok lekcji. Przeprowadzane ćwiczenia weryfikowały to zaangażowanie, co działało mobilizująco na uczniów. Nauczyciel był bardzo zaangażowany w lekcję. Motywował uczniów do działania.