Data publikacji: 10.05.2023
Autor: Barbara Turowska-Greniuk, Bożena Jarmuł

Dwa w jednym – nauka i zabawa

Czy wykonywanie ćwiczeń ortograficznych musi być jedynie przykrym obowiązkiem? Nie, jeśli ich forma jest nowoczesna i atrakcyjna dla ucznia. Kluczem do sukcesu – czyli utrzymania zainteresowania i zaangażowania dziecka w pracę na lekcji – jest zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Nauka poprawnego pisania nie musi ograniczać się wyłącznie do przepisywania z tablicy lub z podręcznika wielu słów z trudnością ortograficzną czy wykonywania żmudnych zadań w zeszycie ćwiczeń. Swoistym fundamentem, dzięki któremu uczniowie opanowują zasady pisowni wyrazów z przeczeniem „nie”, jest umiejętność różnicowania części mowy – dopiero wtedy zastosowanie reguły ortograficznej w praktyce jest możliwe. W kształceniu tych umiejętności niezwykle pomocne są technologie komunikacyjno-informacyjne, między innymi innowacyjne autorskie programy takie jak mTalent, które w atrakcyjny sposób łączą naukę z zabawą.

Autorefleksja

Ortografia musi towarzyszyć uczniom nieustannie, szczególnie w dobie zmniejszonego czytelnictwa, które skutkuje wolniejszym rozszerzaniem zasobu słownictwa. Niezwykle istotne jest zatem wplatanie zagadnień dotyczących pisowni na każdej lekcji – gdy redagujemy wspólnie dłuższe i krótsze wypowiedzi pisemne, wykonujemy ćwiczenia gramatyczne, czy wreszcie czytamy i omawiamy różnego rodzaju teksty.

Jeśli zajęcia poświęcone są wyłącznie zagadnieniom ortograficznym, wykorzystanie TIK do utrwalenia wiadomości stanowi niezwykle funkcjonalne rozwiązanie, ponieważ pozytywnie oddziałuje na poziom zaangażowania uczniów w pracę na lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenia efektywnie, w skupieniu, z zapałem włączają się do wspólnej nauki z elementami zabawy, co znacząco wpływa na atmosferę na lekcji i odczuwanie satysfakcji z efektów własnych działań.

Środki dydaktyczne można swobodnie dostosować do możliwości ucznia (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), dlatego odpowiednio dobrane technologie informacyjno-komunikacyjne przynoszą wymierne korzyści wszystkim jej użytkownikom.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji pt. Ortograficzne zmagania z „nie”

Barbara Turowska-Greniuk,
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Stanisławy Filipiny Paleolog w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry