Data publikacji: 10.05.2023
Autor: Marta Sternik, Bożena Jarmuł

Niewłaściwe przechowywanie wyrobów cukierniczych a zastosowanie TIK na lekcji przedmiotów zawodowych

W dzisiejszych czasach konsument w niemal każdej branży oczekuje dostępności produktu jak najlepszej jakości. A co w przypadku, kiedy zakupiony produkt znanej marki nagle okaże się wadliwy, co spowodowane zostało niewłaściwym jego przechowywaniem? Nadzieja w pokoleniu młodych, którzy dzięki dostępności narzędzi multimedialnych mogą w przyszłości nie dopuścić do powstawania tychże wad lub samodzielnie proponować rozwiązania powstałych problemów.

Celem przeprowadzonej lekcji było zapoznanie uczniów z wadami, jakie mogą powstawać w trakcie nieodpowiedniego przechowywania wyrobów cukierniczych, a także uświadomienie im, jak ważny może być to problem dla zdrowia konsumenta oraz rozwoju gospodarki. Magazynowanie wyrobów gotowych w zbyt wysokiej temperaturze czy umieszczanie ich w miejscu nasłonecznionym może prowadzić do ich mikrobiologicznego psucia, a co za tym idzie narażenie konsumenta na uszczerbek na zdrowiu po spożyciu takiego artykułu. Jednocześnie osoba, która zakupiła wadliwy produkt, prawdopodobnie nie wybierze go ponownie, a zatem stabilność danej marki może zostać zachwiana, szczególnie jeśli uszkodzeniu uległa większa partia produktu.

Dlatego tak ważne jest, ażeby młodzi ludzie tuż przed wyborem swojej zawodowej drogi życiowej byli świadomi, jakie ryzyko niesie za sobą niestosowanie się do zasad higieny zakładu, a w sytuacji kryzysowej potrafili znaleźć rozwiązanie mające na celu zażegnanie problemu oraz wyeliminowanie ryzyka wystąpienia wady w przyszłości. W tym celu warto już w wieku szkolnym zachęcać uczniów do zgłębiania tajników branży, którą wybrali. Aby wzbudzić w nich chęć do nauki i poszerzania wiedzy warto stosować narzędzia multimedialne, tak szeroko obecne w ich codziennym życiu.

Wspomaganie się na zajęciach prezentacją multimedialną wzmaga w uczniach zainteresowanie tematem. Stosowanie krótkich haseł popartych ilustracjami aktywizuje i rozwija pamięć fotograficzną, dzięki czemu młodzież łatwiej rozumie poruszaną na lekcji problematykę. Przedstawienie kilkuminutowego videocastu, wpływa na rozwój wyobraźni młodzieży. Dzięki zastosowaniu narzędzi technologii informacyjnej młodzież chętniej zajmuje się rozwiązywaniem powierzonych zadań, niż gdyby to były zadania realizowane przy zastosowaniu tylko i wyłącznie tradycyjnych ćwiczeń pisemnych. Podsumowanie zajęć w formie krótkiego interaktywnego testu pozwala w atrakcyjny i szybki sposób usystematyzować wiedzę realizowaną w trakcie jednostki lekcyjnej.

Autorefleksja

Przeprowadzając lekcję otwartą szczególnie zależało mi na tym, aby uczniowie potrafili wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Cele zajęć zostały przez ze mnie w pełni zrealizowane. Aktywność klasy wzrosła dzięki zastosowaniu krótkich form multimedialnych sprawdzających wiedzę. Dodatkowo uczniowie z zainteresowaniem oglądali przedstawione przez mnie treści zamieszczone w prezentacji czy filmu opublikowanego na platformie Youtube. Technologia informacyjna znacznie ułatwia prowadzenie zajęć, młodzież wykazuje większe zainteresowanie tematyką lekcji. Jest również bezpośrednio angażowana do udziału w zajęciach poprzez realizację zleconych przez nauczyciela krótkich zadań, do rozwiązania których niezbędne są informacje wyświetlane na lekcji. Programy komputerowe i aplikacje pozwalają na przedstawienie omawianych treści w sposób skondensowany. W przypadku uczniów, którzy nie potrafią skupić swojej uwagi przez dłuższy czas, forma wyświetlania krótkich haseł czy ilustracji zdecydowanie się sprawdza.

Komentarz obserwatorów zajęć

Cele lekcji założone przez prowadzącą zajęcia zostały w pełni zrealizowane. Nauczycielka podzieliła klasę na grupy i zleciła im zadania o zróżnicowanym stopniu trudności, dostosowanym do możliwości poszczególnych osób w zespole. Pani Marta Sternik utrzymywała stały kontakt z uczniami służąc im pomocą oraz tłumacząc ewentualne niezrozumiałe zagadnienia. Dzięki zastosowaniu TIK młodzież aktywnie uczestniczyła w lekcji, szczególnie w czasie realizacji ćwiczeń online.

Zachęcam do zapoznania się z opracowanym przeze mnie scenariuszem zajęć z wykorzystaniem TIK.

Marta Sternik
nauczyciel przedmiotów zawodowych spożywczych
Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego im. gen. Franciszka Kleeberga w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry