Działania matematyczne – jak się nie pomylić?
Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych często sprawia uczniom problem. Liczby ujemne przez nauczycieli przedstawiane są zwykle jako dług, co w znacznym stopniu ułatwia uczniom przeliczanie. Dobrym pomysłem na utrwalenie tego tematu mogą być ćwiczenia interaktywne.
Dynamicznie rozwijający się cyfrowy świat może świetnie wspomagać proces nauki i sprawdzać się jako uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania. Platforma LearningApps to narzędzie, za pomocą którego można tworzyć gry, quizy i interaktywne ćwiczenia. Lekcje zawierające elementy interaktywne skupiają uwagę uczniów i w znaczy sposób uatrakcyjniają zajęcia.
Platforma Kahoot! służy przede wszystkim do przygotowywania i przeprowadzania interaktywnych quizów. Użytkownicy, którym został udostępniony quiz mogą odpowiadać na pytania korzystając ze swoich urządzeń mobilnych.
Classroomscreen to wirtualna tablica z szeroką gamą narzędzi, za pomocą których można uatrakcyjnić lekcję.
Autorefleksja
Lekcja otwarta odbyła się zgodnie z zaplanowanym scenariuszem. Pierwszy etap służył powtórzeniu zasad dodawania i odejmowania liczb całkowitych. Następnie za pomocą gry utworzonej na platformie LearningApps sprawdzony został poziom umiejętności wykonywania działań na liczbach całkowitych. Uczniowie wykonali zadanie na własnych urządzeniach mobilnych, a następnie mogli zaprezentowali swoje wyniki w sondażu przygotowanym na wirtualnej tablicy Classroomscreen. W kolejnym etapie pracy uczniowie na tablicy interaktywnej dodawali i odejmowali liczby wymierne. Dla utrwalenia przeprowadziłam interaktywny quiz przygotowany na platformie Kahoot!. Zastosowane narzędzia TIK w znacznym stopniu uatrakcyjniły zajęcia i ułatwiły realizację założonych celów lekcji. Wszyscy uczniowie byli bardzo aktywni i zaangażowani.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.
Komentarz obserwatorów zajęć
Przeprowadzona przez panią Karinę Kołbuś lekcja została bardzo dobrze oceniona przez obserwatorów. Założone cele i treści zostały zrealizowane. Nauczycielka bardzo trafnie dobrała formy i metody pracy do możliwości uczniów. Uczniowie wykazali się szczególną aktywnością i niezwykłą sprawnością w obsłudze tablicy interaktywnej oraz zastosowaniu urządzeń mobilnych. Praca uczniów na lekcji została przez nauczycielkę oceniona.