Data publikacji: 10.05.2023
Autor: Agnieszka Turkiewicz, Bożena Jarmuł

Wesołe „W”

Terapia surdologopedyczna jest procesem długotrwałym i żmudnym. Od uczniów wymaga zaangażowania i wielokrotnego powtarzania ćwiczeń, które z czasem stają się monotonne i mało atrakcyjne. Wykorzystanie programów komputerowych (m.in. Logopedia Pro Gold, Logo-Gry) wspomaga i uatrakcyjnia terapię logopedyczną.

Surdologopeda w swojej praktyce zmaga się z zaburzeniami mowy będącymi konsekwencją uszkodzenia narządu słuchu. W artykulacji dzieci niesłyszących obserwuje się zaburzenia podstawowych kategorii fonologicznych: miękkości, dźwięczności i nosowości. Dla zrozumiałości wypowiedzi, największe znaczenie ma kategoria dźwięczności, ponieważ dotyczy ona aż 13 opozycyjnych par głosek. Dlatego też ćwiczenia dążące do kontrolowania dźwięczności mają tak duże znaczenie.

Terapia głosek dźwięcznych wymaga wcześniejszego prowadzenia wielu ćwiczeń słuchowych, fonacyjnych, artykulacyjnych. Konieczne jest zaangażowanie analizatora słuchowego i wzrokowego. Wszechstronną pomocą dydaktyczną która spełnia powyższe wymagania są programy komputerowe z których korzystam w swojej pracy z dziećmi m.in. Logopedia Pro-Gold, Logo-gry. Zawierają one dużą ilość atrakcyjnych ćwiczeń dzięki którym uczniowie korygują wady wymowy. Programy umożliwiają nagrywanie i odsłuchiwanie wypowiedzi dziecka. Zestaw gier sterowanych głosem (Logo-gry) zamienia żmudną terapię w dobrą zabawę i w zauważalny sposób przyspiesza efekty terapii.

Autorefleksja

Najważniejszym celem zajęć było uzyskanie prawidłowej artykulacji dźwięcznej głoski | w |. Zastosowanie ćwiczeń z programów Logo-Gry, Logopedia-Pro Gold zachęciło dziecko do aktywności głosowej. Interaktywne ćwiczenia wprowadziły do żmudnej terapii elementy zabawy i humoru oraz możliwość uzyskania szybkiego efektu w postaci prawidłowej wymowy. Dodatkową nagrodą za wysiłek ucznia była np. możliwość odsłuchania swojego głosu lub zagrania w gry.

Jako surdologopeda z wieloletnim doświadczeniem chętnie sięgam po nowe inspiracje do prowadzenia terapii. Wiem, jak trudna jest praca nad rozwijaniem sprawności językowych dzieci z wadą słuchu, a w szczególności nad artykulacją. Mając do dyspozycji tradycyjne pomoce dydaktyczne, sięgam również po nowe rozwiązania. Praca z wykorzystaniem logopedycznych programów komputerowych przynosi widoczne rezultaty, sprawia satysfakcję zarówno uczniom, jak i osobie prowadzącej terapię.

Zapraszam do zapoznania się z załączonym scenariuszem zajęć.

Agnieszka Turkiewicz
surdologopeda w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niesłyszącej i Słabo Słyszącej im. Jana Pawła II w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

W trakcie obserwacji zajęć szczególną uwagę zwrócono na osiągnięcie celu założonego

przez terapeutę. Oceniono także zaangażowanie ucznia i terapeuty oraz trafność doboru metod, w tym narzędzi TIK - uczeń pracował chętnie i z dużym zaangażowaniem, co było pochodną zaangażowania prowadzącego zajęcia oraz trafnego doboru metod. W ocenie obserwatorów wszystkie założenia zajęć zostały zrealizowane.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry