Kreatywne lekcje plastyki - inspiracje zimą i tradycjami świątecznymi
Treści wychowania i nauczania plastyki w nowej, zreformowanej szkole powinny stanowić przeżycia, refleksje estetyczne i moralne oraz intuicyjne. Treścią wychowania jest także świadoma modyfikacja działań pod wpływem dzieł sztuki, doświadczeń i odczuć.
W obecnym nauczaniu proces działań plastycznych przebiega w pośpiechu, bez możliwości zachowania elementarnych wymogów procesu twórczego. Stąd wynika potrzeba prowadzenia zajęć w taki sposób, by uczniowie mieli możliwość rozwijania zainteresowań, zdolności manualnych i rozbudzania wyobraźni. Na nauczycielu bowiem, spoczywa odpowiedzialność za kreowanie wrażliwości, twórczej postawy i pomoc w odkrywaniu siebie.
Zachęcam zatem do doskonalenia i korzystania z dostępnych źródeł informacji w obrębie realizowanych zagadnień, aby w konsekwencji uatrakcyjnienie jednostki lekcyjnej spowodowało zainteresowanie młodzieży szeroko rozumianą sztuką. Propozycje opracowanych i prezentowanych poniżej w formie scenariuszy zajęć są sugestią do podejmowania działań, które nauczyciel plastyki może dowolnie modyfikować i interpretować.
"Przestrzeń i kształt - zimowe zabawy" - scenariusz zajęć plenerowo-studyjnych w klasie V, których głównym założeniem jest działanie plastyczne poprzedzone obserwacją z natury (zob. zdjęcia drzew) i praktyczne zastosowanie zasad perspektywy kulisowej i zbieżnej. Wprowadzenie atrakcyjnej techniki druku gąbką z szablonu i praca w zespołach inspirują do twórczej zabawy w grupie rówieśniczej. Przewidywany czas zajęć 2 godz. lekcyjne.
Małgorzata Czuj, konsultant LSCDN