W trosce o kondycję psychiczną uczniów
W dniach 22 i 25 lutego 2021 odbyły się konferencje współorganizowane z Kuratorium Oświaty w Lublinie, których celem było zwrócenie uwagi na kondycję psychiczną uczniów oraz wskazanie kierunku pracy wychowawczej, zwłaszcza w odniesieniu do tych uczniów, którzy doświadczają trudności adaptacyjnych. W drugim terminie konferencji Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek skierował słowa wsparcia do dyrektorów, pedagogów, psychologów i wychowawców. Łącznie w obu turach konferencji uczestniczyło 1113 osób.
Konferencje rozpoczynało wystąpienie Lubelskiego Kuratora Oświaty Teresy Misiuk, która podkreślała rolę wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych w udzielaniu pomocy uczniom przechodzącym kryzys.
Dr Wiesław Poleszak, zastępca dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, omówił wyniki szeregu badań nad funkcjonowaniem uczniów w zdalnym nauczaniu oraz wynikające z nich zalecenia dla nauczycieli.
Dr hab. Agnieszka Buczak, dr Anna Bieganowska-Skóra z Katedry Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej przedstawiły wyniki przeprowadzonej przez siebie diagnozy samopoczucia ucznia w e-szkole oraz wskazały na problemy psychiczne młodzieży z niej wynikające.
Dr Iwona Gryniuk z Zespołu Poradni nr 2 w Lublinie zwróciła uwagę na specyfikę pracy z młodzieżą o obniżonym nastroju oraz przeżywającą stany depresyjne.
Ilona Puszek, Justyna Szeląg, Aneta Dyl-Tarnawska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Hrubieszowie przedstawiły praktyczne kierunki pracy z podopiecznymi ze specjanymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście diagnozy, interwencji i współpracy z rodzicami oraz międzyinstytucjonalnej.
Anna Radziwiłko, konsultant ds. wychowania, opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz profilaktyki Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, wskazała na koniecznośc modyfikacji oddziaływań wychowawczych w odpowiedzi na sytuację izolacji i nowe formy edukacji.
Dr Grzegorz Kata z Zespołu Poradni nr 2 w Lublinie udzielił praktycznych wskazówek dotyczących udzielania pomocy uczniom w formie zdalnej.
Eliza Szypulska, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Marii Wójcik w Krępcu, przedstawiła działania nauczycieli tworzących sprzyjające środowisko szkolne.
Materiały są dostępne na stronie Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Polecamy również zapoznanie sie z poniższymi materiałami:
- https://zdalnenauczanie.org/
- https://zdalnie.edu-akcja.pl/
- https://lscdn.pl/pl/publikacje/publikacje-pozostale/12130,Raport-z-badan-nad-samopoczuciem-uczniow-w-e-szkole.html
- https://fdds.pl/baza_wiedzy/negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii-2020-2/
- https://www.ipzin.org/index.php/87-mlodziez-w-czasie-epidemii-komu-jest-najtrudniej
- https://etatwsieci.pl/
- https://www.kbpn.gov.pl/wydawnictwa_on_line.htm?id=110707