Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Publikacje pozostałe

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.
Data publikacji: 09.12.2020
Autor: Joanna Soboń

Raport z badań nad samopoczuciem uczniów w e-szkole

Anna Bieganowska-Skóra, Dorota Pankowska są autorkami "Moje s@mopoczucie w e-szkole. Raport z badań". Raport z badań nad samopoczuciem uczniów w e-szkole został zrealizowanych przez zespół badawczy Katedry Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej UMCS pod kierunkiem dr hab. Izabelll M. Łukasik.

"Edukacja zdalna, która dotychczas była tylko opcją (przed pandemią doświadczenia ze zdalnym nauczaniem deklarowało zaledwie 15% nauczycieli - Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M. 2020), z dnia na dzień stała się koniecznością i jedyną możliwością. /.../

Nowa sytuacja szybko znalazła się w centrum uwagi nie tylko opinii publicznej, ale również badaczek i badaczy systemu edukacji z wielu ośrodków naukowych w Polsce.

Z dostępnych raportów wynika, iż już po miesiącu nauki zdalnej uczniowie bardzo źle znosili izolację oraz ograniczenie kontaktów twarzą w twarz z rówieśnikami (Buchner, Majchrzak, Wierzbicka 2020); odnotowano u nich również obniżenie poziom dobrostanu fizycznego i psychicznego.

Uczniowie deklarowali złość na przeładowany program nauczania, brak chęci do nauki, a także zwracali uwagę na fakt, iż wstydzili się swojego wyglądu podczas zajęć on-line (Bigaj, Dębski 2020 s.83; 98). Zgłaszali trudności w koncentracji na tym, co mówi nauczyciel oraz ze zrozumieniem przekazywanej wiedzy; nie zawsze udawało im się na czas wykonać zadane przez nauczycieli prace. Nie mieli natomiast problemów technicznych: korzystanie z e-learningowych narzędzi nie było za dużym wyzwaniem.

Dlatego nic dziwnego, że nastolatki oczekują, iż atrakcyjne, bogate w interakcje, pytania i dyskusje z nauczycielami lekcje online staną się standardem w polskich szkołach. W warunkach e-edukacji polskiemu uczniowi wydłużył się czas ekranowy, rozregulował rytm dobowy, a nauka za pośrednictwem różnych platform niekiedy prowadziła do zmęczenia i zaburzeń koncentracji określanych mianem zoom fatigue (Ptaszek 2020, s.67).

Dało się zaobserwować u nastolatków również zjawisko wielozadaniowości medialnej polegające na jednoczesnym korzystaniu z różnych stron, urządzeń i aplikacji (Plebańska, Szyller i Sieńczewska 2020). Ponadto prawie 30% badanych uczniów deklarowało, iż bardzo często lub często w trakcie zajęć online korzystają z komputera czy smartfonu w celach niezwiązanych z nauką (Bigaj, Dębski 2020, s.101)", Wstęp do Raportu.

Opcje strony

do góry