Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Uczniowie szkoły branżowej bardzo często deklarują niechęć do uczenia się matematyki. Zagadnienia realizowane na zajęciach są dla nich trudne, nie widzą ich zastosowania w codziennym życiu.
Zastosowanie na lekcjach narzędzi TIK, a zwłaszcza tablicy multimedialnej, uatrakcyjnia je i daje uczniom możliwość aktywnego w nich udziału. Zintegrowana Platforma Edukacyjna ułatwia nabywanie wiedzy i umiejętności poprzez różnorodne formy aktywności, ćwiczenia interaktywne i materiały multimedialne. Umożliwia również tworzenie nauczycielskich wersji lekcji poprzez odpowiednio dobrane materiały, dostosowane do tematu lekcji i poziomu uczniów.
Autorefleksja
Podczas lekcji wykorzystałam mobilną tablicę interaktywną z dostępem do Internetu oraz zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, która jest kompletnym narzędziem ułatwiającym codzienną pracę zarówno nauczyciela, jak również samego ucznia. Zamieszczone tam formy aktywności pozwoliły uczniom rozwiązywać zadania w ciekawej dla niego formie, zapisywać poszczególne etapy zadania, przestawiać elementy, uzupełniać luki, a przede wszystkim uczeń mógł od razu sprawdzić poprawność swoich działań. Cele lekcji zostały osiągnięte, uczniowie byli bardzo zaangażowani w realizację zadań. Nawet ci, którzy zwykle niechętnie rozwiązują zadania przy tablicy, tym razem sami zgłaszali się do wykonania poszczególnych ćwiczeń. Po zajęciach, w trakcie rozmowy przyznali, że to była bardziej zabawa niż nudne zapisywanie równań na tablicy.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Lekcja otwarta przebiegła zgodnie z zaplanowanym przez nauczycielkę scenariuszem. Uczniowie byli zaangażowani, zgłaszali się do wykonywania poszczególnych zadań, chętnie robili notatki w zeszytach. Wykorzystane środki dydaktyczne umożliwiły realizacje założonych celów lekcji. Uczniowie podczas zajęć byli bardzo aktywni. Lekcja matematyki realizowana w ten sposób była dla nich ciekawsza niż ta przeprowadzona w tradycyjny sposób.