Data publikacji: 23.05.2024
Autor: Beata Szpetko, Hanna Głos

W świecie epiki z tablicą interaktywną

Teoria literatury jest dla współczesnej młodzieży zagadnieniem nudnym i trudnym. Pojęcia związane z epiką definiują często w sposób niepełny lub błędny, a konieczność przyswajania tego typu teoretycznej wiedzy budzi w nich co najmniej niechęć. Jak nauczyciel ma sobie radzić z tym problemem? Ratunkiem jest TIK i ćwiczenia interaktywne przeprowadzane z użyciem tablicy interaktywnej.

Wielu uczniów otwarcie mówi o tym, że teoretyczne zagadnienia związane z teorią literatury są dla nich trudne do przyswojenia i uważają za bezsensowną konieczność teoretycznego opanowania ich. Często błędnie je interpretują, mylą lub utożsamiają ze sobą pojęcia o zupełnie innym znaczeniu. Narrator jest dla nich tożsamy z autorem, fabuła z akcją, a gatunek z rodzajem. Tymczasem są to poważne błędy rzeczowe. Jak zatem uczyć współczesne dzieci i młodzież? Jakich metod używać, by osiągnąć zamierzony efekt? Z pomocą nauczycielowi przychodzi technologia informacyjna. Uczniowie są przyzwyczajeni do działań praktycznych, wolą w sposób zaangażowany poznawać nowe zagadnienia i treści. Najchętniej z użyciem technologii, bo taki sposób jest im bliski, znany, a przede wszystkim aktywizuje ich. Dlatego wykorzystywanie możliwości technologii informacyjnej w pracy z uczniami pozwala nie tylko przekazywać wiedzę, ale też utrwalać ją i weryfikować stopień opanowania. Młodzi ludzie chcą szybko, bez większego wysiłku zdobywać wiedzę i umiejętności, dlatego chętnie i aktywnie angażują się w pracę z użyciem różnych aplikacji, zwłaszcza jeśli zawierają one element grywalizacji.

Autorefleksja

W przeprowadzonych zajęciach „W świecie epiki. Powtórzenie wiadomości przed egzaminem ósmoklasisty” zostały wykorzystane możliwości TIK. Po raz kolejny doszłam do wniosku, że to niezastąpiona pomoc w pracy nauczyciela. Od kilku lat wykorzystuję różne interaktywne aplikacje w procesie nauczania. W zależności od potrzeb i celów, które chcę osiągnąć wplatam je w różne etapy lekcji. Tak było również i tym razem. Przygotowana prezentacja posłużyła do wizualnego zaprezentowania zagadnień teoretycznych, zaś ćwiczenia interaktywne w aplikacji Wordwall czy LearningApps pozwoliły moim uczniom utrwalić wiedzę. Świetną metodą, zaczerpniętą od nauczycieli języków obcych, okazały się fiszki. Pozwoliły one na szybsze i skuteczniejsze opanowanie wiedzy teoretycznej. Z kolei ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem wyżej wymienionych aplikacji umożliwiły skuteczne utrwalenie wiadomości. Najwięcej frajdy z kolei sprawiły uczniom quizy z wykorzystaniem aplikacji Kahoot i Quizziz, ponieważ zawierały elementy grywalizacji. Służyły one zweryfikowaniu stopnia, w jakim materiał z lekcji został opanowany przez uczniów.

Wszystkie wymienione wyżej narzędzia mogłam zastosować dzięki tablicy interaktywnej. To na niej wyświetlałam prezentację oraz ćwiczenia, a uczniowie śledzili przebieg rywalizacji podczas wykonywania quizów.

Podsumowując stwierdzam, że współczesne nauczanie jest niemożliwe bez technologii informacyjnej. To ona aktywizuje uczniów, pobudza ich do nauki, sprzyja koncentracji, ułatwia zapamiętywanie i sprawia, że proces nauczania jest skuteczniejszy. Angażując się w wykonywanie różnych zadań interaktywnych świetnie się bawią. Wyzwalają się w nich pozytywne emocje, a to tylko sprzyja procesowi nauki. Moi uczniowie wręcz domagają się ćwiczeń i quizów interaktywnych, bo wiedzą, że szybciej i skuteczniej, a przy tym w atrakcyjny dla nich sposób, opanują wiadomości.

Zapraszam do zapoznania się z moim scenariuszem i prezentacją, zamieszczonymi poniżej artykułu.

Beata Szpetko
nauczyciel języka polskiego oraz pedagog specjalny w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2, Szkoła Podstawowa nr 24 im. Partyzantów Lubelszczyzny w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Zajęcia zostały przeprowadzone w sposób ciekawy i zachęcający uczniów do aktywnego udziału, dzięki wykorzystaniu TIK i tablicy interaktywnej. Wszystkie zaplanowane cele zostały zrealizowane. Lekcja została dokładnie przemyślana, a każda faza właściwie przygotowana, co bardzo usprawniło jej przebieg. Dzięki ciekawym ćwiczeniom interaktywnym przygotowanym z użyciem różnych aplikacji uczniowie skutecznie utrwalili wiadomości. Na koniec zajęć mieli możliwość sprawdzenia się, wykonując interaktywny quiz. Atmosfera panująca na zajęciach była bardzo dobra, co dodatkowo sprzyjało procesowi uczenia się.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry