W świecie epiki z tablicą interaktywną
Teoria literatury jest dla współczesnej młodzieży zagadnieniem nudnym i trudnym. Pojęcia związane z epiką definiują często w sposób niepełny lub błędny, a konieczność przyswajania tego typu teoretycznej wiedzy budzi w nich co najmniej niechęć. Jak nauczyciel ma sobie radzić z tym problemem? Ratunkiem jest TIK i ćwiczenia interaktywne przeprowadzane z użyciem tablicy interaktywnej.
Wielu uczniów otwarcie mówi o tym, że teoretyczne zagadnienia związane z teorią literatury są dla nich trudne do przyswojenia i uważają za bezsensowną konieczność teoretycznego opanowania ich. Często błędnie je interpretują, mylą lub utożsamiają ze sobą pojęcia o zupełnie innym znaczeniu. Narrator jest dla nich tożsamy z autorem, fabuła z akcją, a gatunek z rodzajem. Tymczasem są to poważne błędy rzeczowe. Jak zatem uczyć współczesne dzieci i młodzież? Jakich metod używać, by osiągnąć zamierzony efekt? Z pomocą nauczycielowi przychodzi technologia informacyjna. Uczniowie są przyzwyczajeni do działań praktycznych, wolą w sposób zaangażowany poznawać nowe zagadnienia i treści. Najchętniej z użyciem technologii, bo taki sposób jest im bliski, znany, a przede wszystkim aktywizuje ich. Dlatego wykorzystywanie możliwości technologii informacyjnej w pracy z uczniami pozwala nie tylko przekazywać wiedzę, ale też utrwalać ją i weryfikować stopień opanowania. Młodzi ludzie chcą szybko, bez większego wysiłku zdobywać wiedzę i umiejętności, dlatego chętnie i aktywnie angażują się w pracę z użyciem różnych aplikacji, zwłaszcza jeśli zawierają one element grywalizacji.
Autorefleksja
W przeprowadzonych zajęciach „W świecie epiki. Powtórzenie wiadomości przed egzaminem ósmoklasisty” zostały wykorzystane możliwości TIK. Po raz kolejny doszłam do wniosku, że to niezastąpiona pomoc w pracy nauczyciela. Od kilku lat wykorzystuję różne interaktywne aplikacje w procesie nauczania. W zależności od potrzeb i celów, które chcę osiągnąć wplatam je w różne etapy lekcji. Tak było również i tym razem. Przygotowana prezentacja posłużyła do wizualnego zaprezentowania zagadnień teoretycznych, zaś ćwiczenia interaktywne w aplikacji Wordwall czy LearningApps pozwoliły moim uczniom utrwalić wiedzę. Świetną metodą, zaczerpniętą od nauczycieli języków obcych, okazały się fiszki. Pozwoliły one na szybsze i skuteczniejsze opanowanie wiedzy teoretycznej. Z kolei ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem wyżej wymienionych aplikacji umożliwiły skuteczne utrwalenie wiadomości. Najwięcej frajdy z kolei sprawiły uczniom quizy z wykorzystaniem aplikacji Kahoot i Quizziz, ponieważ zawierały elementy grywalizacji. Służyły one zweryfikowaniu stopnia, w jakim materiał z lekcji został opanowany przez uczniów.
Wszystkie wymienione wyżej narzędzia mogłam zastosować dzięki tablicy interaktywnej. To na niej wyświetlałam prezentację oraz ćwiczenia, a uczniowie śledzili przebieg rywalizacji podczas wykonywania quizów.
Podsumowując stwierdzam, że współczesne nauczanie jest niemożliwe bez technologii informacyjnej. To ona aktywizuje uczniów, pobudza ich do nauki, sprzyja koncentracji, ułatwia zapamiętywanie i sprawia, że proces nauczania jest skuteczniejszy. Angażując się w wykonywanie różnych zadań interaktywnych świetnie się bawią. Wyzwalają się w nich pozytywne emocje, a to tylko sprzyja procesowi nauki. Moi uczniowie wręcz domagają się ćwiczeń i quizów interaktywnych, bo wiedzą, że szybciej i skuteczniej, a przy tym w atrakcyjny dla nich sposób, opanują wiadomości.
Zapraszam do zapoznania się z moim scenariuszem i prezentacją, zamieszczonymi poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Zajęcia zostały przeprowadzone w sposób ciekawy i zachęcający uczniów do aktywnego udziału, dzięki wykorzystaniu TIK i tablicy interaktywnej. Wszystkie zaplanowane cele zostały zrealizowane. Lekcja została dokładnie przemyślana, a każda faza właściwie przygotowana, co bardzo usprawniło jej przebieg. Dzięki ciekawym ćwiczeniom interaktywnym przygotowanym z użyciem różnych aplikacji uczniowie skutecznie utrwalili wiadomości. Na koniec zajęć mieli możliwość sprawdzenia się, wykonując interaktywny quiz. Atmosfera panująca na zajęciach była bardzo dobra, co dodatkowo sprzyjało procesowi uczenia się.