Data publikacji: 23.05.2024
Autor: Grzegorz Wierzchowski, Barbara Turska

Śladami pieniądza z wykorzystaniem narzędzi TIK

Wykorzystanie TIK przez nauczyciela podczas lekcji pomaga uczniom nie tylko lepiej zrozumieć przekazywane treści, ale także zapamiętać je na dłużej. Narzędzia typu Kahoot, wirtualne spacery czy chmury słów, prezentowane na tablicy multimedialnej, są dostępne dziś za darmo. Ich użycie uatrakcyjni lekcję, a także pobudzi kreatywność uczniów.

W podstawach przedsiębiorczości tematyka dotycząca finansów to trudne zagadnienie, ale jakże ważne w późniejszym dorosłym życiu.

Bajki lubią oglądać nie tylko dzieci, ale także młodzież i dorośli. Odtworzona na platformie YouTube bajka o banku centralnym pomoże zapoznać uczniów ze wskazaną tematyką, a także za pomocą skojarzeń z zabawnym królem czy „Panem Euro” wykorzystywać tak nabytą wiedzę w życiu codziennym. Na tablicy multimedialnej uczniowie mogą stworzyć kolorową „chmurę słów”, która zbierze słowa klucze, na podstawie których uczniowie zapamiętają najważniejsze zagadnienia.

Wyświetlanie grafik polskiego złotego ze wskazaniem zabezpieczeń waluty pomaga uczniom porównać to, co widzą na tablicy, z banknotami trzymanymi w dłoniach i na dostrzeżenie tego, co na co dzień wydaje się niewidoczne. Podczas zajęć warto pamiętać także o tych, dla których w codziennym funkcjonowaniu pojawiają się pewne ograniczenia, jak na przykład słaby wzrok. Jak funkcjonować w życiu, płacić za zakupy, odbierać resztę, gdy wada wzroku nie pozwala na szybkie odczytanie nominału. Tu także z pomocą przychodzi technologia i aplikacja Cash Reader w smartfonie, która odczytuje nominały.

Gdy mowa jest o pieniądzu, ciężko nie wspomnieć o tak wyjątkowym miejscu, jakim jest Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira Skrzypka w Warszawie. Narodowy Bank Polski to miejsce, gdzie można nie tylko zrozumieć, ale i zobaczyć, jak działa pieniądz oraz poczuć, ile waży sztabka złota. Wspomnieć to jednak trochę mało, by uwierzyć na słowo, ale zorganizować wyjazd klasy do Warszawy też nie jest łatwym zadaniem. Tutaj również przychodzi z pomocą wirtualny spacer, którzy każdy może odbyć samodzielnie, we własnym tempie na ekranie swojego komputera czy smartfonu.

Przy podsumowaniu lekcji warto sprawdzić, czy zastosowane podczas lekcji metody zdały swój egzamin, a uczniowie wyszli z przyrostem wiedzy. Dobrym do tego narzędziem jest aplikacja Kahoot. Wcześniej przygotowane pytania są wyświetlane na tablicy multimedialnej, a uczniowie udzielają na nie odpowiedzi za pomocą swoich telefonów. Po każdym pytaniu wyświetlana jest poprawna odpowiedź. Na koniec każdy z uczniów oraz nauczyciel otrzymuje wynik ogólny. To narzędzie pomaga nie tylko zweryfikować zapamiętane przez uczniów informacje, ale także pozyskać informacje zwrotną, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Autorefleksja

Głównym celem lekcji było zrozumienie przez uczniów, czym jest pieniądz, jak się go kreuje, jakie ma cechy, zabezpieczenia, a także po co jest w państwie Bank Centralny. Zwykły wykład na temat tych zagadnień nie trafiłby do uczniów, a może nawet wywołałby senność na sali. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej sprawiło, że uczniowie z zaciekawieniem przyswajali wiedzę, a czas lekcji zdawał się przeminąć w mgnieniu oka.

Większość uczniów biorących udział w lekcji nie była świadoma, że złotówka ma tyle ciekawych zabezpieczeń, których wcześniej sami nie odkryli. Najlepsza lekcja to taka, gdy uczeń z pomocą nauczyciela i narzędzi TIK może stać się odkrywcą świata. Spore zaciekawienie wśród uczniów wywołała aplikacja Cash Reader do odczytywania nominałów. Część grupy ochoczo zadeklarowała instalację wspomnianej aplikacji swoim dziadkom.

Dzięki zastosowaniu narzędzi TIK podczas mojej lekcji udało się osiągnąć zamierzone cele, a uczniowie w ciągu dnia opowiadali wielu osobom o tym, co robili w szkole i pokazywali w barku szkolnym młodszym kolegom, jakie ciekawostki kryją banknoty. Podsumowanie lekcji za pomocą Kahoota dało uczniom informacje, czego się nauczyli tak naprawdę bez wielkiego wysiłku.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Grzegorz Wierzchowski
nauczyciel podstaw przedsiębiorczości oraz biznesu i zarządzanie w Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym im. Królowej Jadwigi w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Cele lekcji zostały zrealizowane. Uczniowie chętnie angażowali się w poszczególne części lekcji. Wybrane metody pracy pozwoliły uczniom zebrać wiadomości w sposób multisensoryczny. Podsumowanie lekcji za pomocą aplikacji do quizów okazało się nie tylko testem i nauką, ale także dobrą zabawą. Przypuszczalnie pracę domową, jaką jest wirtualny spacer po ciekawym miejscu, wykona większość klasy.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry