Data publikacji: 23.05.2024
Autor: Ewa Chmielewska, Bożena Jarmuł

Lekcje geografii z „Wirtualnym laboratorium przyrodniczym”

W jaki sposób zaplanować lekcję, aby uczniowie zapamiętali jak najwięcej? Jakich narzędzi użyć do tego celu? Co zrobić i jak zrobić, aby nauczyciel nie był tylko i wyłącznie osobą, która mówi i prowadzi wykład w czasie jednostki lekcyjnej?

W dobie Internetu zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają szereg możliwości, aby się dokształcać i zdobywać wiedzę. Różnego rodzaju aplikacje oraz podcasty i blogi prowadzone przez specjalistów z danej dziedziny, a także quizy i wiele innych narzędzi wykorzystujących nowe technologie, często ułatwiają naukę. Niejednokrotnie jest jednak tak, że zamiast pomagać, utrudniają. Dlatego też wielką sztuką jest odpowiedni dobór aplikacji i metod pracy umożliwiających skupienie uwagi uczniów, zaciekawienie ich i zainspirowanie do pracy. Nauczyciele geografii mogą w tym zakresie korzystać m.in. z „Wirtualnych laboratoriów przyrodniczych”, zawierających materiały multimedialne umożliwiające realizację wybranych zagadnień podstawy programowej w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Przygotowane w laboratorium materiały zawierają atrakcyjne zasoby multimedialne z wizualizacjami przedstawianych zjawisk oraz ćwiczenia interaktywne i testy przeznaczone do wykonania przez uczniów. Zdecydowanie ułatwia to pracę osobie prowadzącej zajęcia, a poprzez formę online jest atrakcyjne dla uczniów.

Autorefleksja

Założone cele lekcji zostały osiągnięte. W pierwszej części lekcji służącej wprowadzeniu do tematu zaprezentowałam filmik omawiający procesy krasowe. Dzięki niemu uczniowie uzyskali informacje określające tematykę i cele lekcji. Następnie objaśniłam na czym polega praca z "Wirtualnym laboratorium przyrodniczym z geografii". Podzieliłam uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej z grup było zapoznanie się z materiałem multimedialnym dotyczącym tematu oraz zapamiętanie zagadnień z nim związanych. Na podstawie poznanych treści uczniowie przystąpili do wypełnienia udostępnionych w „laboratorium” kart pracy. Podsumowaniem lekcji było rozwiązanie testu. Prawidłowo wypełnione karty pracy i satysfakcjonujące wyniki testu potwierdziły, iż uczniowie zapamiętali wiele pojęć związanych z tematem wietrzenia. Praca z materiałami interaktywnymi przyniosła oczekiwane rezultaty, uczniowie byli bardzo zaangażowani w realizację zadań, a wizualizacja omawianych zjawisk pomogła im w zrozumieniu tematu.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu.

Ewa Chmielewska
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące ALTUM w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

Lekcja otwarta prowadzona z zastosowaniem „Wirtualnego laboratorium z geografii” na temat wietrzenia i procesów krasowych była interesująca i efektywna. Materiały interaktywne zawierające piękne fotografie i krótkie opisy ułatwiły uczniom przyswajanie wiedzy, jednocześnie wpływając na rozwój wyobraźni i zainteresowanie tematem. Podział uczniów na grupy sprzyjał aktywizacji i współpracy w zespole.

Lekcja była dobrze zorganizowana, a zaplanowane cele zostały osiągnięte. Prowadząca wykazała się umiejętnością efektywnego wykorzystania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, co przyniosło wymierne rezultaty w postaci nabycia wiedzy przez uczniów. Całość lekcji można uznać za dobry przykład integracji technologii z tradycyjnymi metodami nauczania.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry