Data publikacji: 28.03.2024
Autor: Monika Fatyga, Barbara Turska

Kultura Europy w XVII wieku – lekcja historii z wykorzystaniem TIK

W codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej Canva jest narzędziem, które z powodzeniem pozwala na tworzenie ciekawych dla uczniów ogłoszeń, zaproszeń i dyplomów. Pozwala ona również na dostosowanie materiałów dydaktycznych dla uczniów z niepełnosprawnościami w zakresie edukacji historycznej.

Wykorzystanie tablic multimedialnych oraz tabletów sprawia, że lekcje historii są bardziej atrakcyjne dla młodych ludzi, których ciekawią nowe możliwości TIK.

Interfejs aplikacji Canva jest bardzo prosty w obsłudze, nawet dla osób nie będących informatykami lub grafikami. W ułożeniu elementów prezentacji pomagają linie pomocnicze. Canva pozwala również na użycie w prezentacji grafik i klipartów sugerowanych przez program (sugestie dostosowują się do treści projektu). Ewaluację procesu nauczania można przeprowadzić za pomocą aplikacji Kahoot. Jest to bardzo ciekawa darmowa gra dydaktyczna, opierająca się na formie quizowej. Uczniowie docenią w niej przede wszystkim ciekawą grafikę. Jest to aplikacja w dużej części darmowa, co sprawia, że jest alternatywą dla popularnych i tradycyjnych kartkówek. Kahoot jest programem łatwym w obsłudze – zarówno dla tworzącego grę, jak i ucznia. Z wszystkich darmowych aplikacji quizowych Kahoot przyciąga stroną wizualną, co uatrakcyjnia sprawdzenie poziomu wiadomości u uczniów. Aplikacja pozwala na tworzenie autorskich gier lub wybór z bazy gotowych wzorów. Użytkownicy mogą dzielić się linkami z dostępem do gry.

Autorefleksja

Założone przeze mnie cele zostały zrealizowane, na co w optymalny sposób pozwoliła wyświetlana prezentacja w portalu Canva. Uczniowie byli aktywni i chętnie brali udział w zajęciach, jak też chętnie tworzyli własne projekty.

Odkąd wykorzystuję tablicę interaktywną w szkole, znacznie poprawiła się jakość zajęć w zakresie nauczania historii, logopedii, edukacji w zawodzie technik archiwista. Dzięki zastosowaniu tablicy podczas prezentacji multimedialnej mogę przesuwać i powiększać dowolną część treści prezentacji, w tym przypadku np. obrazy konkretnego autora. Canva jest programem, który na stałe zagościł w mojej pracy. Pozwala na tworzenie prezentacji, plakatów, ogłoszeń i zaproszeń. Jest to program bardzo intuicyjny, na którym bez przeszkolenia może korzystać osoba bez wykształcenia graficznego czy informatycznego.

Tablice multimedialne mogą z powodzeniem zastąpić tablice tradycyjne w codziennym procesie edukacyjnym, w tym przypadku zastosowano taki zabieg na osi czasu – podczas określania ram czasowych i periodyzacji epoki baroku.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu.

Monika Fatyga
nauczycielka historii w XVII Liceum Ogólnokształcącym Specjalnym w SOSW dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej
Komentarz obserwatorów zajęć

Nauczycielka w ciekawy sposób przedstawiła treści zawarte w prezentacji. W czasie lekcji udało się osiągnąć założone w scenariuszu cele. Szczególną uwagę uczniów przyciągnęła duża ilość treści zaprezentowanych z wykorzystaniem narzędzi TIK.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry