Współczesna rewalidacja
Rewalidacja XXI wieku to marzenie wielu terapeutów. Pokazuje, jak można prowadzić zajęcia rewalidacyjne w praktyce, z wykorzystaniem wielu zabaw, aktywności, umiejętności i talentów dziecka przy wsparciu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Praca oparta na umiejętnościach dzieci to radość, satysfakcja i zadowolenie. Należy bazować na tym, co lubią oraz na ich mocnych stronach.
Narzędzia TIK pomagają kształtować umiejętności pokonywania trudności w kontaktach interpersonalnych oraz rodzących się w ich następstwie negatywnych emocji. Nie zawsze uczeń może ćwiczyć swoje umiejętności w grupie – szczególnie w przypadku, gdy uczy się rozpoznawania emocji. Wówczas narzędzia można dobrać do możliwości dziecka, w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Autorefleksja
Celem głównym zajęć była poprawa funkcjonowania emocjonalnego i społecznego dziecka, pobudzenie do refleksji, umożliwienie lepszego poznania, zrozumienia i docenienia siebie oraz nabycia nowych umiejętności interpersonalnych. Zajęcia miały za zadanie nauczyć rozpoznawania i kontrolowania emocji, jednocześnie rozwijały umiejętności radzenia sobie z trudnymi uczuciami. Ćwiczyły zdolność eliminowania napięć emocjonalnych oraz negatywnych sądów poznawczych. Podczas zajęć wszystkie założone cele zostały zrealizowane. Zobrazowane emocje za pomocą narzędzi TIK były łatwiejsze do przyswojenia przez ucznia. Na zajęciach udało mi się włączyć go do aktywnego uczestnictwa, a przygotowane zadania zmotywowały go do pracy. Zastosowane technologie pomogły zrozumieć główny cel zajęć.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
Wykorzystane narzędzia TIK podczas zajęć rewalidacji sprawiły, że uczeń był zmotywowany do pracy. Dzięki zadaniom interaktywnym dostosowanym do jego możliwości mógł on odnieść sukces, co wpłynęło na podniesienie jego samooceny. Zamierzone cele zostały zrealizowane. TIK podczas zajęć dodatkowych to doskonały sposób na uatrakcyjnienie realizowanych tematów.